신체활동 유형에 따른 만 5세 유아의 신체활동 역량 차이 비교A Comparative Analysis on Differences in Physical Activity Competencies based on the Physical Activity Types of Five-year-olds
- Other Titles
- A Comparative Analysis on Differences in Physical Activity Competencies based on the Physical Activity Types of Five-year-olds
- Authors
- 공은숙; 김유미
- Issue Date
- Nov-2020
- Publisher
- 미래유아교육학회
- Keywords
- Physical Activity Competencies; Elective Physical Activities; Children-led Physical Activity; 신체활동 역량; 자유선택 신체활동; 유아 주도적 신체활동
- Citation
- 미래유아교육학회지, v.27, no.4, pp 111 - 139
- Pages
- 29
- Journal Title
- 미래유아교육학회지
- Volume
- 27
- Number
- 4
- Start Page
- 111
- End Page
- 139
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1035
- DOI
- 10.22155/JFECE.27.4.111.139
- ISSN
- 1229-3083
- Abstract
- 본 연구는 유아가 주도하는 자유선택 신체활동과 교사가 계획한 신체활동을 실시한 두 집단의 신체활동 역량의 차이를 살펴보고 나아가 유아기 신체활동 활성화와 2019개정 누리과정 적용을 위한 새로운 방향을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 경기도 K유치원 5세 유아 2학급을 임의로 실험집단(25명)과 통제집단(24명)으로 구성하여 8주 간 15회의 신체활동을 각각 실시하였다. 각 회기별로 실험집단은 유아가 주도적으로 놀이와 교구를 선택하여 자유롭게 신체활동을 하였고, 통제집단은 교사가 계획한 대집단 기반 신체활동 프로그램을 적용한 후 기본움직임 기술, 신체활동 태도, 신체활동량을 비교 분석하였다. 연구결과 첫째, 신체활동 역량을 구성하는 기본움직임기술 중 점핑, 정적균형, 던지기와 차기에서 실험집단이 통제집단에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 신체활동 태도 중 선호도, 즐거움에서 실험집단이 통제집단에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단의 신체활동량이 통제집단보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 이는 유아교육기관에서 이루어지는 신체활동의 목표를 유아의 성장발달과 건강증진 뿐만 아니라 신체활동의 포괄적인 측면인 신체역량 발달로 볼 때 유아가 자유롭게 신체활동의 방법과 내용을 선택하고 주도적으로 움직일 수 있는 신체활동 방식이 효과가 있음을 보여준다. 이를 통해 유아가 주도하는 자유로운 놀이 중심 교수방법의 새로운 방향을 제시하고 실효성을 검증하였다는 의의가 있다.
The purpose of this research was to examine the differences in physical activity competencies between the elective physical activities chosen by children and the physical activities planned by teachers. The participants of this study were 49 children of two five-year-olds classes from K kindergarten in Gyeonggi-do. The experimental group was led by children to freely select play materials and perform physical activities, and the control group applied the physical activity program planned by the teacher. In this study, in order to examine the differences in physical activity competencies of the two groups, basic movement skills, physical activity attitudes, and physical activity levels were measured and analyzed using the spss program. The research results were as follows. First, it was found that the experimental group was significantly higher than the control group in jumping, static balance, throwing and kicking among the basic movement techniques. Second, among physical activity attitudes, the experimental group showed significantly higher preference and enjoyment than the control group. Third, the amount of physical activity in the experimental group was significantly higher than that of the control group. This study is meaningful in that it suggests a new direction for the free play-centered teaching method led by young children and verifies its effectiveness in physical activity capacity.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 특수대학원 > 교육대학원 > 유아교육전공 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.