Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

음악교과의 인성역량에 대한 고찰 -2015 개정 교육과정의 고등학교 음악 감상과 비평 교과서를 중심으로Character competencies of music education- Focusing on high school music appreciation and criticism textbooks of the 2015 revised national curriculum

Other Titles
Character competencies of music education- Focusing on high school music appreciation and criticism textbooks of the 2015 revised national curriculum
Authors
강예진신혜경
Issue Date
Oct-2020
Publisher
한국음악교육공학회
Keywords
음악교과 인성교육; 인성역량; 음악 감상과 비평; 2015 개정 음악과 교육과정; Character education; character education in music subjects; character competencies; music appreciation; music criticism; 2015 revised music curriculum
Citation
음악교육공학, no.45, pp 127 - 148
Pages
22
Journal Title
음악교육공학
Number
45
Start Page
127
End Page
148
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1105
DOI
10.30832/JMES.2020.45.127
ISSN
1598-8252
Abstract
현대 사회의 인성교육은 사회구성원 개인의 전인적인 성장을 넘어서서 21세기 교육 전반의 관심사인 역량으로 확대되었다. 이러한 시점에서 본 연구는 고등학교 음악 감상과 비평 교과서의 인성 요인을 역량의 관점에서 분석하여 음악교과 인성역량의 특징을 고찰하기 위한 목적으로 수행되었다. 2015 개정 교육과정에 따른 음악 감상과 비평 교과서 전 5종을 대상으로 음악 장르, 2015 교육과정 교과 역량과 성취기준, 인성역량의 네 가지 범주에서 내용분석을 한 결과 개인차원과 관계차원에 걸쳐 다면적인 인성역량 개발이 가능함을 확인할 수 있었다. 첫째, 음악 감상과 비평 교과를 통하여 학습자 개인의 문제해결 능력을 중심으로 긍정적 태도, 자기관리 능력, 자기성찰 능력과 같은 다면적인 인성역량을 다루는 내용이 포함되어 있었다. 둘째, 음악 감상과 비평 교과를 통하여 개인차원의 인성역량뿐 아니라 관계차원의 인성역량 개발도 가능한 것으로 나타났으며, 특히 타인과의 관계 중 의사소통 능력과 공동체와의 관계 중 공동체 의식의 비중이 높은 것으로 밝혀졌다. 셋째, 음악 감상과 비평 교과서의 인성역량 관련 활동은 개인과 관계 측면 모두 인지적 특성이 두드러지는 것으로 나타났다. 넷째, 이상에 제시한 음악 감상과 비평 교과서의 인성역량 개발을 위한 활동의 특징과 내용에는 교육과정 성취기준의 영향이 큰 것을 알 수 있었다. 이상의 결론에 근거하여 음악교과의 인성역량 개발을 위한 교육과정 개발 단계부터의 고려, 인성역량 개발을 위한 전제조건으로써 음악 개념학습 및 내용 이해와 같은 음악 기초능력의 중요성, 복합적이고 다면적인 인성역량의 특성을 고려한 수업 계획과 학습자 중심의 교수·학습 운영의 제언을 하였다.
Contemporary character education has expanded to competencies, which is a critical issue in 21st century education, expanding beyond the personal growth. Thus, this study aimed to examine the attributes of character factors in high school music appreciation and criticism textbooks from the viewpoint of competencies. All five music appreciation and criticism textbooks based on the 2015 revised national curriculum were analyzed in four categories: musical genre, curriculum competencies and achievement standards in 2015 revised curriculum, and character competencies. The results confirmed the following positive potential directions in the development of character competencies in music education. First, the content of music appreciation and criticism textbooks serve to develop multi-faceted individual character competencies such as individual problem-solving abilities, positive attitudes, self-regulation abilities, and the self-reflection abilities of learners. Second, music appreciation and criticism textbooks also include character competencies at the relationship level. Third, learning activities leading to the development of character competencies in the textbooks were remarkably cognitive, both at the individual and relationship levels. Fourth, the achievement standards of the national curriculum were found to significantly influence the features of the character competencies contained in music appreciation and criticism textbooks. Implications for music education such as the necessity of considering character competencies in music subjects at various stages of curriculum development were suggested. Hence, the significance of the mastery of fundamental musical concepts was highlighted as a prerequisite for nurturing character competencies. Further, lesson plans deliberating complex and multifaceted attributes of character competencies as well as learner-centered education were emphasized.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Music Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE