Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

디지털 교육에 있어 무용의 ‘초지능’, ‘초신체화’ 그리고 ‘신체적 헌신’에 관한 철학적 논고A Philosophical Essay on Superintelligence, Super-somatization and Physical Committment of Dance in Digital Education

Other Titles
A Philosophical Essay on Superintelligence, Super-somatization and Physical Committment of Dance in Digital Education
Authors
김정은
Issue Date
Sep-2020
Publisher
한국무용연구학회
Keywords
온라인 무용교육; 공간; 초신체화; 초지능; 신체적 헌신; Online dance education; space; super-somatization; super-intelligence; physical commitment
Citation
한국무용연구, v.38, no.3, pp 33 - 54
Pages
22
Journal Title
한국무용연구
Volume
38
Number
3
Start Page
33
End Page
54
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1205
DOI
10.15726/jkd.2020.38.3.002
ISSN
1975-8502
Abstract
이 연구는 포스트 코로나라는 변혁의 시대에 던져진 온라인 무용교육에 대해 비판적으로 논고해 보고자 시도되었다. 여기에는 디지털 공간 속 ‘초지능’, ‘초신체화’를 핵심 개념에 두고 온라인 무용교육에서의 ‘신체적 헌신’을 철학적 관점에서 성찰해보았다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 디지털 공간, ‘신체 현전’에 대한 실존주의적 입장은 가상공간에서의 상호신체성을 다루었다. 둘째, 온라인 무용교육에서 ‘초지능’과 ‘초신체’가 주는 쟁점은 창의성의 자동화, 창조성의 단순화라는 비판적 고찰이 이루어졌다. 셋째, 디지털 무용교육에 있어 ‘신체적 헌신’은 온라인 공간에서의 심미적 가능성과 윤리적 행위를 통해 논거 되었다. 이 연구가 디지털 무용교육에 있어 인문학을 논하는 선행연구로서 축적되길 기대해 본다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
이과대학 > 체육교육과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE