Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중․고등 학생용 성격검사 개발 및 타당화Development and Validation of Personality Test for Middle and High School Students

Other Titles
Development and Validation of Personality Test for Middle and High School Students
Authors
정미경송인섭김희정
Issue Date
Sep-2012
Publisher
한국교육심리학회
Keywords
personality test; middle and high school students; construct validation; hierarchical structure; 성격검사; 중․고등학생; 구인 타당화; 위계적 구조모형
Citation
교육심리연구, v.26, no.3, pp 769 - 786
Pages
18
Journal Title
교육심리연구
Volume
26
Number
3
Start Page
769
End Page
786
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/12137
ISSN
1225-4290
Abstract
이 연구는 중․고등학생의 성격을 객관적으로 측정할 수 있는 검사도구를 개발하고 타당화하는데 목적이 있다. 이를 위해 중․고등학생 154명을 대상으로 예비검사를 실시하였고, 1,160명을 대상으로 본검사를 실시하였다. 연구결과, 첫째, 성격이란 활동성, 사교성, 주도성, 호감성, 성실성, 안정성, 개방성의 이론적 구성 요인들의 유기적 관계 속에서 이루어지는 구인임이 확인되었다. 둘째, 선정된 최종 문항의 내적 합치도는 7개 하위영역이 .643∼.825의 범위로 나타나 신뢰로운 검사임이 확인되었다. 셋째, 성격검사의 요인분석 결과 모든 문항이 원래의 문항에 부합되었으며, 각 하위 요인별 문항들의 요인부하량이 비교적 높게 나타났다. 이는 각 요인이 문항들을 설명해 주는 공통분이 양호하다는 것을 의미한다. 넷째, 이론적 논의를 바탕으로 설정된 다양한 하위 성격 특성들을 포함하고 상위의 추론된 잠재변인으로서의 일반 성격요인을 포함하는 위계구조 모형의 적합도를 검증하였다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 후속연구에 대한 제언이 논의되었다.
The purpose of this research is to develop standardized test tool to measure middle and high school students’ personality objectively and make it valid. For these, I conducted preliminary examination on 154 middle and high school students and main examination on 1,160 students. As results, firstly, it was found that personality is formed in the organic relationship of theoretical elements including activeness, sociability, leadership, attractiveness, sincerity, stability, and openness. Secondly, Cronbach α figures as internal consistency of selected final items was in the range of .643∼.825 which shows item internal consistency. Thirdly, factor loading of items in each sub factor was relatively high. This means that each factor has fine commonness of explaining items. Fourthly, model setup based on theoretical discussion the appropriateness of structure model which includes general personality factor as inferred potential variable in the higher rank is found out to be satisfactory. Based on these results, the meaning of this research and suggestion for further researches are discussed.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE