Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학생용 진로성숙도 검사 개발 및 타당화A Study on the Development and Validity of the Scale of Career Maturity for Elementary school students

Other Titles
A Study on the Development and Validity of the Scale of Career Maturity for Elementary school students
Authors
송인섭정미경김효원최영미
Issue Date
Aug-2011
Publisher
한국아동교육학회
Keywords
career maturity; development of the scale; validity; internal structure; elementary school students; 진로성숙도; 검사 개발; 타당화; 내적 구조; 초등학생
Citation
아동교육, v.20, no.3, pp 151 - 163
Pages
13
Journal Title
아동교육
Volume
20
Number
3
Start Page
151
End Page
163
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/12875
ISSN
1226-2722
Abstract
본 연구는 초등학교 고학년을 대상으로 발달계에서 주어지는 진로문제들에 대해 대처할 수 있는 준비도인 진로성숙도를 측정할 수 있는 검사를 개발하고 타당화하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 먼저, 국내·외 진로성숙도에 대한 각종 논문과 이론을 참고하여 진로성숙도를 개념화하고 관련 검사 문항들을 검토하여 문항을 개발하였다. 예비검사의 타당화 과정을 거쳐 총 78문항을 선정하고 요인분석과 문항난이도, 문항변별도 등을 구하여 검사를 타당화하였다. 그 결과 태도검사의 문항들이 .30 이상의 단일요인 부하량을 나타내어 각 척도가 단일성 요인임을 설명해주고 있으며 능력검사의 문항분석에서 문항난이도와 문항변별도를 산출한 결과 77문항이 양호한 것으로 나타났다. 진로성숙도 검사의 신뢰도는 Cronbach ɑ계수 .52∼.86으로 나타났다. 계획성 요인의 경우 .52로 일반적인 신뢰도 기준에는 낮은 신뢰도로 판단되나 진위형 척도의 특성상 신뢰도가 낮게 추정된 것으로 보인다. 그 이외의 하위요인에서는 적절한 신뢰도를 나타내었다. 그리고 진로성숙도의 내적 구조를 분석한 결과 진로성숙도의 구조는 진로에 대한 능력과 태도로 구성되며, 태도는 결정성, 독립성, 계획성으로, 능력은 직업이해, 직업선택, 그리고 직업적성으로 구성된 모형이 적합함을 알 수 있었다. 본 연구는 진로성숙도를 측정하기 위해 Crites의 CMI모형을 근간으로 측정요인을 선정하고 초등학생에 맞는 연구모형을 재정립하였다는 점에서 이론적 의의가 있으며, 연구의 특성에 적합한 접근 방법으로 도구를 타당화하였다는 점에서 방법론적 의의가 있다. 그리고 아동이 진로를 선택하는 데 있어서 어떠한 정의적 태도와 지적 사고를 가지고 있는가에 대한 정보를 제공함으로써 자신에 대한 이해와 직업에 대한 이해를 바탕으로 올바른 진로선택을 할 수 있도록 도울 수 있으며 진로교육과 관련된 프로그램을 개발하는 데 기초자료로 활용될 수 있다는 점에서 실제적인 의의가 있다.
The purpose of this study is 1) to define the concept of the career maturity; 2) to develop and validate the scale of career maturity for elementary school students. In order to answer these purposes, we first reviewed related documents and inventories, as to research the constructed factors which to develop an career maturity scale, then defined the concept of career maturity and the theological constructive model. They were included in 2 components of attitude and cognitive abilities for career maturity accordingly in 6 sub-components 195 elementary school students were analysed at pilot test and 1010 students were conducted final test. Based on factor analysis and item analysis, 77 items were selected to final test items. And this scale was validated through the evidence based on internal structure. Significance, limitations, and future research directions were discussed.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE