Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

음악치료 프로그램이 자폐 유아의 상호작용 촉진에 미치는 효과The Effect of the Music Therapy Program for Developing Autistic Children's Social Interactions

Other Titles
The Effect of the Music Therapy Program for Developing Autistic Children's Social Interactions
Authors
양은아최병철
Issue Date
Aug-2009
Publisher
한국음악치료학회
Keywords
자폐; 상호작용; 음악치료; Autism; interaction; music therapy
Citation
한국음악치료학회지, v.11, no.2, pp 1 - 20
Pages
20
Journal Title
한국음악치료학회지
Volume
11
Number
2
Start Page
1
End Page
20
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/14046
DOI
10.21330/kjmt.2009.11.2.1
ISSN
1598-916X
Abstract
이 연구는 자폐 유아의 상호작용을 촉진하는 음악치료의 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구에는 유아특수학교에 재학 중인 세 명의 자폐 유아가 참여하였으며, 총 34회기 동안 중다기초선 설계를 사용하여 음악치료 프로그램이 자폐 유아의 상호작용을 촉진하는지를 측정하였다. 연구 결과 세 명의 자폐 유아 모두 음악치료 중재 시에 상호작용이 현저히 증가하였다. 증가된 상호작용 요소를 분석한 결과 세 명의 자폐 유아 모두 ‘반응행동’이 가장 많이 나타났으며, ‘의도인식행동’, ‘시작행동’, ‘주고받기행동’, ‘창의적 표현행동’ 순으로 상호작용이 나타났다. 인사 노래와 구조적 및 비구조적 기악 활동, 노래 활동, 동작 활동, 헤어지는 노래로 구성된 음악치료 프로그램 중 대부분의 활동에서 상호작용 중 ‘반응행동’이 현저히 높게 나타났다. 즉흥연주가 포함된 비구조적 기악연주 활동에서는 ‘반응행동’과 함께 ‘시작행동’의 빈도가 높게 나타났으며, 노래 부르기 활동에서는 ‘주고받기행동’이 높게 나타났다. 따라서 자폐 유아를 위한 음악치료 프로그램 개발에는 ‘반응행동’을 촉진하는 구조적인 음악 활동과 함께 ‘시작행동’과 ‘주고받기행동’ 등의 다양한 상호작용행동을 촉진하기 위한 비구조적인 즉흥연주 활동이 포함되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effect of the music therapy program that developed autistic children's social interactions. Three autistic children attending a special kindergarden participated in 34 sessions. A multiple baseline design was taken in the study. Results showed markedly improvement in their interaction skills. Among those skills, response behavior was most frequently observed in all the children, which was followed by intention recognition behavior, initiation behavior, give-and-take behavior, and creative expression behavior. It was noticed that activities such as greeting song, structured and unstructured instrumental activities, singing activities, motion activities, and farewell songs elicited more response behavior with initiation behavior frequently observed with it. On the other hand, unstructured instrumental activities such as improvising elicited more initiation and give-and-take behavior.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
음악치료대학원 > 임상음악치료학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE