Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

수업컨설팅 참여 교원의 수업전문성 인식과 수업컨설팅 만족도가 수업컨설팅 효과에 미치는 영향The Effect of Faculties participating in Instruction Consulting on Perception of Instruction Expertise and Satisfaction of Educational Consulting Effectiveness

Other Titles
The Effect of Faculties participating in Instruction Consulting on Perception of Instruction Expertise and Satisfaction of Educational Consulting Effectiveness
Authors
윤희정서윤경
Issue Date
Jun-2020
Publisher
대학교육개발센터협의회
Keywords
Instructional Consulting; Instructional expertise; effectiveness of instructional consulting; 수업컨설팅; 수업전문성; 수업컨설팅 효과
Citation
대학 교수-학습 연구, v.13, no.1, pp 23 - 48
Pages
26
Journal Title
대학 교수-학습 연구
Volume
13
Number
1
Start Page
23
End Page
48
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1411
ISSN
2635-6295
Abstract
본 연구는 대학의 수업의 질개선을 위하여 시행되고 있는 수업컨설팅의 효과에 영향을 미치는 요인을 교수자의 수업전문성 인식과 수업컨설팅의 만족도를 중심으로 살펴보고자 하였다. 최근 2년동안 수업컨설팅에 참여한 경험이 있는 대학교수 97명이 설문에 응답하였으며, 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과, 수업컨설팅에 참여한 교원은 자신이 인식한 수업전문성 수준 가운데 수업계획 전문성을 낮게 인식할수록 새로운 교수법 적용의 필요성을 높게 인식하였을 뿐 아니라 적용의 실천 정도를 높게 응답하였다. 또한 수업실행 전문성 수준을 낮게 인식할수록 새로운 교수법 적용의 필요성 인식이 높았다. 또한 수업성찰 전문성의 수준을 높게 인식할수록 수업에서의 상호작용 전략의 변화를 위한 실천의 정도 및 새로운 교수법의 적용을 위한 실천을 높게 응답하였다. 한편 수업컨설팅에 대한 만족도에 대한 수업컨설팅 효과 인식의 경우 새로운 교수법 적용 필요성에 대한 인식과 관련이 있음을 확인하였다. 대학 교수자의 수업전문성을 중심으로 수업 역량을 강화하는 데 초점을 두면서 교수자가 스스로 수업에 대한 변화 필요성을 인식하도록 이끌어 내는 수업컨설팅을 실시하여야 한다. 또한 수업컨설팅 진행 과정에 대한 만족도를 높일 수 있는 수업컨설팅 프로그램 운영도 중요하다.
The purpose of this study was to examine the factors affecting the effectiveness of instructional consulting in improving the quality of teaching in university, focusing on the perception of instructional expertise and the satisfaction of instructional consulting. We collected responses from 97 professors who participated in instructional consulting for resent two years. The data were used for multiple regression analysis, using SPSS program. As a result of the research, professors who participated in instructional consulting not only recognized the necessity of applying new teaching method but also responded highly to the practice of application as they perceived less professionalism in instructional expertise. In addition, the less perceived level of professionalism in class implementation, the higher the recognition of the necessity of applying new teaching methods. Also, the higher the perception of the level of professional reflection in class, the higher the level of practice for changing the interaction strategy in class and the practice for applying new teaching method. On the other hand, the recognition of instructional consulting effect on the satisfaction of instructional consulting was confirmed to be related with the recognition of necessity of applying new teaching method. It was suggested that instructional consulting should be conducted to encourage the professors to recognize the necessity of change in their instructions and improve their instructional expertise.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yun, Hui Jeong photo

Yun, Hui Jeong
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE