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까요와의 놀이적 상상력으로 바라본 우리나라의 마문화와 경마의 놀이 문화적 인식에 대한 연구

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dc.contributor.author표정옥-
dc.contributor.author유웅-
dc.date.available2021-02-22T05:24:23Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.issn1229-3555-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1432-
dc.description.abstract본 연구는 로제 까요와의 놀이 이론을 통해 한국의 말에 대한 전통문화에서부터 일제 강점기를 거쳐 현대의 말 놀이까지 한국의 마문화 인식의 변화를 통시적으로 살펴보고자 하였다. 전통적으로 한국에서의 말 놀이 상상력은 말과의 교감을 바탕으로 경쟁의 아곤과 모방을 의미하는 미미크리적 속성이 강했다고 볼 수 있다. 이는 전통사회에서 말의 기능이사람들의 실생활에서 필수적이었기 때문이라고 할 수 있다. 일제 강점기에 한국의 마문화는 일본 제국주의의 식민담론에 의해 단절되고 왜곡된 측면이 존재한다. 따라서 해외경마와 달리 일제 강점기에 한국에 도입된 경마는 운을 의미하는 알레아적 속성이 과잉되게강화된 것이다. 현대에 오면서도 여전히 폐쇄적인 오프라인으로 운영되는 한국경마는 정보의 비대칭성 하에서 투기성이 과도해졌고 문화적 현기증이나 어리둥절함을 일으키는 일링크스의 속성으로 나아가고 있다. 정보가 제약되는 상황 하에서는 선순환적 놀이 정보가 한국경마에 참여한 사람들의 합리적 의사결정과 인식 형성에 효율적으로 수용되기 어렵게된다. 사람들에게 정보가 완전하게 제공된다면 외국인 도박단이 초과 수익을 챙기거나 불법적인 사설경마가 활개 칠 여지가 존재하지 않게 된다. 본고의 논의는 반드시 한국경마에만 국한되는 것이라기보다는 한국 내 다양한 놀이의 장으로 확대 해석될 수 있다. 놀이에참여한 사람들의 문화적 인식 형성이 기술적 조건과 정책적이고 제도적인 환경의 차이에의해 서로 다르게 결정될 수 있음을 시사한다.-
dc.description.abstractThis paper studies the change of people’s horse culture and the recognition of horse ludic culture in Korea through the ludic imagination of Roger Caillois, focusing on Korea’s traditional horse-related activities, horse culture exploitation during the Japanese colonial period and the famous play such as horse racing in Korean modern times chronologically. Traditionally horse ludic imagination in Korea has strong properties of agon which means competition, and mimicry which means imitation as well, based on the interaction between people and horses. This is because the roles of horses were widely essential for real lives of people in the past. In the Japanese colonial period, Korea’s horse culture was interrupted and distorted by the colonial discourse of Japanese imperialism, which resulted in the discrepancy that horse racing first introduced to Korea unilaterally by Chosun-chongdokbu was enhanced excessively by alea meaning luck. In modern times, horse racing in Korea still operated by closed off-line system, being more speculative, is gaining increasingly the ludic property of ilinx which means dizziness under the situation of information asymmetry, heading into some remote part of the social culture. An on-line technology constrained situation makes it difficult that ludic information for virtuous cycle can be accepted effectively in rational decision making and cultural recognition of people. Given the circumstance of perfect information, there can be little chance that a foreign gambling group takes excess gains unreasonablely and illegal private horse racing is prevalent clandestinely in Korea. This discussion is not limited to horse racing in Korea, which can be applied to various plays in Korea.-
dc.format.extent24-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국인문사회과학회-
dc.title까요와의 놀이적 상상력으로 바라본 우리나라의 마문화와 경마의 놀이 문화적 인식에 대한 연구-
dc.title.alternativeA Study about Korean Horse Culture and Cultural Recognition of Horse Racing in Korea Through Ludic Imagination of Roger Caillois-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.46349/kjhss.2020.06.44.2.121-
dc.identifier.bibliographicCitation현상과 인식, v.44, no.2, pp 121 - 144-
dc.citation.title현상과 인식-
dc.citation.volume44-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage121-
dc.citation.endPage144-
dc.identifier.kciidART002598016-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorRoger Caillois-
dc.subject.keywordAuthorLudic Imagination-
dc.subject.keywordAuthorhorse culture-
dc.subject.keywordAuthorhorse racing-
dc.subject.keywordAuthorLudic culture-
dc.subject.keywordAuthor로제 까요와-
dc.subject.keywordAuthor놀이 상상력-
dc.subject.keywordAuthor마문화-
dc.subject.keywordAuthor경마-
dc.subject.keywordAuthor놀이 문화-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09381201-
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