유아교사의 음악교수효능감, 음악교수적극성과유아의 부적응 행동의 관계분석The relationship among music teaching efficacy, music teaching intention and children's maladjusted behaviors
- Other Titles
- The relationship among music teaching efficacy, music teaching intention and children's maladjusted behaviors
- Authors
- 심숙영; 안라영
- Issue Date
- Feb-2022
- Publisher
- 한국아동교육학회
- Keywords
- music teaching efficacy; music teaching intention; internalizing behaviors; externalizing behaviors; 음악교수효능감; 음악교수적극성; 내재적 부적응 행동; 외현적 부적응 행동
- Citation
- 아동교육, v.31, no.1, pp 5 - 25
- Pages
- 21
- Journal Title
- 아동교육
- Volume
- 31
- Number
- 1
- Start Page
- 5
- End Page
- 25
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/145920
- DOI
- 10.17643/KJCE.2022.31.1.01
- ISSN
- 1226-2722
- Abstract
- 본 연구에서는 교사의 음악교수효능감, 음악교수적극성과 유아의 내재적· 외현적 부적응 행동 간의 관계를 파악하였고, 이러한 변인들이 유아의 내재적· 외현적 부적응 행동에 미치는 직·간접적인 영향에 대해 분석하였다. 본 연구에는 서울시에 소재한 유치원과 어린이집에 근무하는 유아교사 194명과 그들이 담당하는 유아 388명(남아 194명, 여아 194명)이 참여하였다. 연구결과, 첫째, 교사의 음악교수효능감, 음악교수적극성과 유아의 내재적·외현적 부적응 행동 간에는 구조적 관계가 있음이 확인되었다. 둘째, 교사의 음악교수효능감이 높고 음악교수적극성이 높을수록, 이는 유아의 내재적· 외현적 부적응 행동이 낮아지는 결과로 나타났다. 셋째, 유아의 내재적· 외현적 부적응 행동에 대한 교사의 음악교수효능감의 영향력이 음악교수적극성에 의해 매개되는 것으로 확인되었다. 본 연구에서는 유아교육현장에서 교사의 음악교수역량으로 유아의 부적응 행동을 긍정적으로 변화시킬 수 있음을 입증한 바, 유아의 부적응 행동을 예방하거나 낮추기 위해서는 교사의 음악교수효능감과 음악교수적극성 증진을 위한 프로그램 개발 및 연수가 강화되어야 할 것이다.
This study explored the relationship among music teaching efficacy, music teaching intention, and children's internalizing/externalizing behaviors and analyzed the variables that effect children's internalizing/externalizing behaviors. For the present study, there was a sample of 194 teachers and 388 children they worked with at early childhood centers in Seoul. The results indicate that music teaching efficacy is associated with music teaching intention, which then exerts influence on children's internalizing and externalizing behaviors. Furthermore, teachers' music teaching intention mediated a positive relationship between music teaching efficacy and children's internalizing/externalizing behaviors. Our findings suggest that increases in music teaching efficacy and music teaching intention may lead to decreases in children's maladjusted behaviors.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.