Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생의 부정적 평가에 대한 두려움이 우울증상에 미치는 영향에서 자기격려와 자기낙담의 이중매개효과The Double Mediating Effects of Self Encouragement and Self Discouragement on the Relationships between Fear of Negative Evaluation and Depressive Symptoms of University Students

Other Titles
The Double Mediating Effects of Self Encouragement and Self Discouragement on the Relationships between Fear of Negative Evaluation and Depressive Symptoms of University Students
Authors
전희진진미경
Issue Date
Jan-2022
Publisher
한국청소년학회
Keywords
대학생; 부정적 평가에 대한 두려움; 자기격려; 자기낙담; 우울증상; University Students; Fear of Negative Evaluation; Depressive Symptoms; Self Encouragement; Self Discouragement
Citation
청소년학연구, v.29, no.1, pp 349 - 372
Pages
24
Journal Title
청소년학연구
Volume
29
Number
1
Start Page
349
End Page
372
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/145965
DOI
10.21509/KJYS.2022.01.29.1.349
ISSN
1229-6988
2733-9829
Abstract
본 연구에서는 대학생을 대상으로 부정적 평가에 대한 두려움이 우울증상에 미치는 영향에서 자기격려와 자기낙담의 이중매개효과를 검증하였다. 대상은 남녀 대학생 394명으로 하여 부정적 평가에 대한 두려움 척도(BFNE-2), 우울증상 척도(CES-D), 자기격려 척도, 자기낙담 척도를 사용하였다. SPSS 25.0과 Hayes(2013)의 Process Macro Ver. 3.5를 활용하여 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 부정적 평가에 대한 두려움, 자기낙담과 우울증상간 정적 상관관계가 유의하였다. 한편, 부정적 평가에 대한 두려움과 자기격려, 자기격려와 우울증상간 부적 상관관계가 확인되었다. 둘째, 대학생의 부정적 평가에 대한 두려움이 우울증상에 미치는 영향에서 자기격려와 자기낙담의 이중매개효과가 확인되었다. 또한, 대학생의 부정적 평가에 대한 두려움이 우울증상에 미치는 영향에서 자기격려와 자기낙담의 단일 매개효과 간 간접효과의 차이가 확인되었다. 즉, 대학생의 부정적 평가에 대한 두려움과 우울증상의 관계에서 위험요인인 자기낙담과 보호요인인 자기격려를 통합적으로 검증하였다는 데에 의의가 있다. 추후 연구에서는 심리적 요인뿐만 아니라, 가족 요인, 사회, 환경 요인을 통합적으로 고려하여 연구할 필요성이 제기된다.
The purpose of this study was to examine the double mediating effects of encouragement and discouragement on the relationships between fear of negative evaluation and depressive symptom of university student. 400 undergraduate students completed K-BFNE2, Self Encouragement Scale, Self Discouragement Scale, and CES-D. Collected data were analyzed by SPSS 25.0 and Hayes’s Process Macro ver. 3.5. The major results of this study were as follows. fear of negative evaluation perceived by university students had direct effects on the depressive symptoms while it also indirectly had significant effects on the depressive symptoms by passing through the encouragement and discouragement. Furthermore, verified significant differences in the strength of the indirect effects were found. In future studies, the need to study not only psychological factors but also family factors, social and environmental factors in an integrated consideration is raised.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jin, Mi Kyoung photo

Jin, Mi Kyoung
생활과학대학 (아동복지학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE