Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생의 평가염려 완벽주의가 학업지연행동에 미치는 영향에서 긍정적 평가와 부정적 평가에 대한 두려움의 이중매개효과The Double Mediating Effects of Fear of Positive Evaluation and Fear of Negative Evaluation on the Relationships between Evaluative Concerns Perfectionism and Academic Procrastination of University Students

Other Titles
The Double Mediating Effects of Fear of Positive Evaluation and Fear of Negative Evaluation on the Relationships between Evaluative Concerns Perfectionism and Academic Procrastination of University Students
Authors
김교림진미경
Issue Date
Nov-2021
Publisher
한국청소년학회
Keywords
대학생; 평가염려 완벽주의; 긍정적 평가에 대한 두려움; 부정적 평가에 대한 두려움; 학업지연행동; University Student; Evaluative Concerns Perfectionism; Fear of Positive Evaluation; Fear of Negative Evaluation; Academic Procrastination
Citation
청소년학연구, v.28, no.11, pp 313 - 337
Pages
25
Journal Title
청소년학연구
Volume
28
Number
11
Start Page
313
End Page
337
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146116
DOI
10.21509/KJYS.2021.11.28.11.313
ISSN
1229-6988
2733-9289
Abstract
본 연구는 대학생의 평가염려 완벽주의가 학업지연행동에 미치는 영향에서 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움의 이중매개효과를 검증하였다. 이를 위해 전국의 382명의 대학생을 대상으로 온라인 설문을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 통계 프로그램을 이용하여 상관분석을 실시하여, Hayes(2013)의 PROCESS macro 프로그램의 model 4를 활용하여 이중매개분석을 실시하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 평가염려 완벽주의는 긍정적 및 부정적 평가에 대한 두려움, 학업지연행동과의 정적 상관관계가 유의하였다. 또한 학업지연행동은 긍정적 평가와 부정적 평가에 대한 두려움과의 정적 상관관계가 유의하였다. 둘째, 대학생의 평가염려 완벽주의는 긍정적 평가와 부정적 평가에 대한 두려움을 매개로 학업지연행동에 유의한 영향을 미쳤다. 한편, 평가염려 완벽주의와 학업지연행동의 관계에서 긍정적 평가와 부정적 평가에 대한 두려움의 간접효과는 설명량에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상의 연구 결과를 토대로 본 연구의 의의 및 시사점과 제한점, 후속 연구를 위한 제언 등에 관해 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the double mediating effects of fear of positive evaluation and fear of negative evaluation on the relationship between evaluative concerns perfectionism and academic procrastination of University students. The Online survey of this study was 382 University students. The result of this study can be summarized as follows. First, as a result of correlation analysis to confirm the correlation between evaluation concern perfectionism, fear of positive and negative evaluation, and academic procrastination behavior was significant. Furthermore, the static correlation of academic procrastination behavior with fear of positive and negative evaluation was significant. Second, the double mediating effect of fear of positive and negative evaluation on the relationship between evaluative concerns perfectionism and academic procrastination of University students was statistically significant. On the other hand, in the relationship between evaluation concern perfectionism and academic delay behavior, there was no significant difference in the indirect effect of fear of positive and negative evaluation in explanation. Finally, We discuss the theoretical and practical implications, as well as avenues for future research.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jin, Mi Kyoung photo

Jin, Mi Kyoung
생활과학대학 (아동복지학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE