교육을 통한 한국의 대 아프리카 공공외교 연구A Study on Korea’s Public Diplomacy by Educational Cooperation Towards Africa
- Other Titles
- A Study on Korea’s Public Diplomacy by Educational Cooperation Towards Africa
- Authors
- 이유리
- Issue Date
- Oct-2021
- Publisher
- 사단법인 아시아문화학술원
- Keywords
- 핵심어: 아프리카; 공공외교; 교육협력; 다자협력; 아프리카교육발전협의회; Key Words: Africa; Public Diplomacy; Educational Cooperation; Multilateral Cooperation; Association for the Development of Education in Africa
- Citation
- 인문사회 21, v.12, no.5, pp 2349 - 2362
- Pages
- 14
- Journal Title
- 인문사회 21
- Volume
- 12
- Number
- 5
- Start Page
- 2349
- End Page
- 2362
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146314
- DOI
- 10.22143/HSS21.12.5.166
- ISSN
- 2093-8721
- Abstract
- 요약: 본 연구는 한국의 대 아프리카 공공외교에 있어서 교육 협력사업이 가지는 의미에 대해서 살펴봤다. 한국이 아프리카를 대상으로 수행해온 기존의 교육 협력사업이 공공외교적으로 갖는 유의미성을 알아보고 효과성을 높이기 위한 방안에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해 지금까지 교육부 주도의 대 아프리카 교육 협력사업 사례를 분석하였다. 다자협력 플랫폼을 통한 공공외교 사례로 지역 국제기구를 활용한 협력 사례를 살펴보고, 한-아프리카 교육 협력사업의 경험을 공유하는 ‘한-아프리카의 날’ 개최 사례도 살펴보았다. 연구 결과, 교육협력 사업이 단순히 개발협력의 결과물에 머물지 않고 대 아프리카 공공외교의 활용 대안으로 발전하기 위해서는 아프리카 지역의 특수성에 대한 이해도가 깊은 지역 기반의 다자협력 플랫폼과의 협력으로 영향력 제고의 가능성을 확인했다. 또한, 지금까지 수행되어온 교육 협력사업에 대한 외교적 관점의 결과물 재생산도 필요하며, 이를 위해서 교육 협력사업의 결과물을 공공외교 맞춤형 콘텐츠로 재해석하여 대상 국가의 문화적 맥락에 맞게 공급할 수 있도록 준비해야 할 것이다.
핵심어: 아프리카, 공공외교, 교육협력, 다자협력, 아프리카교육발전협의회
□ 접수일: 2021년 10월 8일, 수정일: 2021년 10월 20일, 게재확정일: 2021년 10월 28일* 이 논문은 2018년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2018S1A5B8A02082240).
** 숙명여자대학교 글로벌서비스학부 교수(Professor, Sookmyung Women’s Univ., Email: yoori@sookmyung.ac.kr)
The research examined the meaning of educational cooperation as Korea’s public diplomacy towards African countries, thus looking into the existing cooperation projects and seeking a way to improve its effectiveness. The paper analyzed the cases of the educational cooperation project led by the Ministry of Education, especially cases via international organizations as a multilateral platform held ‘Korea-Africa day’ to share experiences of the projects. The paper analyzed the cases of the educational cooperation project led by the Ministry of Education, especially on the basis of international organizations as a multilateral platform held ‘Korea-Africa day’ to share experiences of project experiences. It found that the significance of public diplomacy based on the multilateral platform to deepen Korea’s understanding of African countries. Also it is crucial to reproduce the previous or existing education cooperation projects and required to reinterpret the results of the projects with a customized approach considering it according to each African country’s different cultural background.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - 글로벌서비스학부 > 앙트러프러너십전공 > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.