스트레스 연구에서 피트니스 트래커(fitness tracker)의 활용 가능성 탐색Explore the possibilities of using a fitness tracker in stress studies
- Other Titles
- Explore the possibilities of using a fitness tracker in stress studies
- Authors
- 이정민; 김유미
- Issue Date
- Oct-2021
- Publisher
- 한국디지털콘텐츠학회
- Keywords
- Stress; Fitness Tracker; Heart Rate Variability; Sleep; Steps; 스트레스; 피트니스 트래커; 심박변이도; 수면; 보행수
- Citation
- 디지털콘텐츠학회논문지, v.22, no.10, pp 1695 - 1706
- Pages
- 12
- Journal Title
- 디지털콘텐츠학회논문지
- Volume
- 22
- Number
- 10
- Start Page
- 1695
- End Page
- 1706
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146331
- DOI
- 10.9728/dcs.2021.22.10.1695
- ISSN
- 1598-2009
2287-738X
- Abstract
- 본 연구는 웨어러블 기기로 보급되고 있는 피트니스 트래커로 측정가능한 개인의 생체정보인 심박변이도, 보행수, 수면정보를 활용한 스트레스 연구의 타당성과 가능성을 탐색하였다. 최근 연구결과들을 토대로 보았을 때 피트니스 트래커는 기존 기기를 활용한 측정결과와 비교 시 신뢰할만한 자료를 수집할 수 있는 것으로 보인다. 피트니스 트래커는 사용의 간편함, 실시간 정보의 수집, 저장, 산출 가능성의 측면에서 개인 스트레스 관리 및 관련 연구 분야에 폭 넓게 활용될 수 있으며 생태학적 타당성을 확보할 수 있는 방법이 될 것이다. 특히 코로나19 상황에서 비대면 자료 수집이 가능하다는 유용한 측면이 있다. 앞으로 피트니스 트래커를 활용한 융합연구가 더욱 활발하게 이루어져 스트레스 연구의 새로운 지평을 열 수 있기를 기대한다.
This study explored the validity and possibility of stress research using personal biometric information such as heart rate variability, number of steps, and sleep that can be measured with fitness trackers as wearable devices. Based on recent research results, it seems that fitness trackers can collect reliable data when compared with measurement results using existing devices. The fitness tracker can be widely used in personal stress management and related research fields in terms of ease of use, collection, storage, and calculation of real-time information, and will be a method to meet the ecological validity. In the context of COVID-19, non-face-to-face data collection possiblility is a useful and powerful aspect. It is expected that convergence research using fitness trackers will become more active in the future, and it is expected to open new horizons for stress research.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - Graduate School of Education > Early Childhood Education and Care > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.