Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

순차분석을 활용한 직업능력개발훈련교사의 입직경로 분석

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김민정-
dc.contributor.author이영민-
dc.date.accessioned2022-04-19T09:02:25Z-
dc.date.available2022-04-19T09:02:25Z-
dc.date.issued2021-10-
dc.identifier.issn1598-4877-
dc.identifier.issn2508-6723-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146332-
dc.description.abstract본 연구는 순차분석을 적용하여 직업능력개발훈련교사의 입직경로를 파악하고자 한다. 입직경로를 구체적으로 파악함으로써 체계적인 입직 준비를 위한 지원 방안 마련에 시사점을 줄 것으로 여겨진다. 특히, 본 연구에서는 직업능력개발훈련교사의 입직경로 단계별 빈도 분석, 변환 확률 분석, 유의도 검사 및 변환 상태 도식을 통해 직업능력개발훈련교사의 입직 경로의 단계별 관계를 제시하였다. 분석을 위해 직업능력개발훈련교사 자격을 취득하고 민간직업훈련기관에서 근무하고 있는 훈련교사의 응답 자료를 활용하였다. 연구결과로는 첫째, 직업능력개발훈련교사 입직을 위한 과거 경험 빈도수를 살펴보면 일 경험, 교직 훈련, 강사 경험의 비중이 높게 나타났다. 둘째, 직업능력개발훈련교사 입직 경로 단계에서 일 경험, 교직 훈련, 강사 경험이 후행 단계로의 이동에 가장 큰 영향을 미쳤다. 셋째, 직업능력개발훈련교사 입직경로는 일 경험-강의 경험-교직 훈련 경로가 높게 나타났다. 결과를 통해 직업능력개발훈련교사의 체계적 입직 준비를 위한 방안을 제안하였다.-
dc.description.abstractThis study aims to identify the employment path of vocational instructors using sequential analysis. By grasping the employment path in detail, the study presents implications for implementing support measures for systematic preparation for employment. In particular, the study presents the relationship of the vocational instructor's employment path in stages through frequency analysis, conversion probability analysis, significance test, and conversion status diagram of each employment path. For the analysis, the survey results of the vocational instructors working at private vocational training institutions were used. In conclusion, (i) as for the frequency of past experience for employment as a vocational instructor, the share of work experience, teaching training, and teaching experience was large. (ii) In the employment path stage, work experience, teaching training, and teaching experience had the greatest influence on the transition to the later stage. (iii) The prominent employment path for vocational instructors was “work experience-teaching experience-teaching training.” Based on the conclusions, the study proposes a plan for systematic Employment of vocational instructors.-
dc.format.extent12-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국콘텐츠학회-
dc.title순차분석을 활용한 직업능력개발훈련교사의 입직경로 분석-
dc.title.alternativeA Study on Employment Path of Vocational Instructors Using Sequential Analysis-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.5392/JKCA.2021.21.10.078-
dc.identifier.bibliographicCitation한국콘텐츠학회 논문지, v.21, no.10, pp 78 - 89-
dc.citation.title한국콘텐츠학회 논문지-
dc.citation.volume21-
dc.citation.number10-
dc.citation.startPage78-
dc.citation.endPage89-
dc.identifier.kciidART002767375-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorVocational instructors-
dc.subject.keywordAuthorSequential Analysis-
dc.subject.keywordAuthorEmployment Path-
dc.subject.keywordAuthorJob Preparation-
dc.subject.keywordAuthor직업능력개발훈련교사-
dc.subject.keywordAuthor순차분석-
dc.subject.keywordAuthor입직경로-
dc.subject.keywordAuthor입직준비-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 행정학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Young Min photo

Lee, Young Min
사회과학대학 (행정학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE