보육교사의 전문성 향상을 위한 학과제 방식의 보육교사 양성체계 도입 방안 연구The Introduction of an Accredited Department-Oriented Childcare Teacher Training System to Enhance the Professionalism of Childcare Teachers
- Other Titles
- The Introduction of an Accredited Department-Oriented Childcare Teacher Training System to Enhance the Professionalism of Childcare Teachers
- Authors
- 권기남; 민미희; 조용남; 김유미
- Issue Date
- Sep-2021
- Publisher
- 한국영유아보육학회
- Keywords
- 보육교사; 전문성; 학과제; 보육교사 양성체계; childcare teacher; professionalism; accredited department-oriented system; childcare teacher training system
- Citation
- 한국영유아보육학, v.130, pp 57 - 101
- Pages
- 45
- Journal Title
- 한국영유아보육학
- Volume
- 130
- Start Page
- 57
- End Page
- 101
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146387
- DOI
- 10.37918/kce.2021.9.130.57
- ISSN
- 1226-6795
2734-0732
- Abstract
- 이 연구는 국내외 관련 문헌 조사, 국내 보육교사 자격 취득 관련 통계 자료 분석, 보육교사 양성기관 및 보육현장 전문가 대상 FGI 실시 결과를 토대로 보육교사의 전문성 향상을 위한 학과제 방식의 보육교사 양성체계 도입을 위한 단계별 추진 방안을 제시하고자 하였다.
연구결과, 첫째, 보육교사 양성기관 전문가를 대상으로 반구조화된 질문을 통해 FGI를 실시한 결과, 보육교사 양성기관별 이해관계에 따라 다양한 입장이 존재했다. 둘째, 현 보육교사 양성기관이 순차적으로 준비할 수 있도록 학과제 도입 방안을 학과명 기준, 보육관련 교과목 개설 기준, 교원 기준, 대면교육 운영 기준, 보육실습 관리 기준, 보육교사 소양 교과목 이수 기준, 졸업자격 검정 기준에 따라 단기, 중장기 방안으로 제안하였다. 마지막으로 본 연구에서는 보육교사의 전문성 향상을 위해 추가적으로 필요한 제도적 개선방안을 함께 제언하였다.
The purpose of this study is to derive an introduction plan of an accredited department-oriented childcare teacher training system to enhance the professionalism of childcare teachers. In order to derive a reasonable introduction plan, a review of previous studies, a focus group interview(FGI) survey, and a statistical review of the status of childcare teacher qualifications were conducted. The results are as follows. First, various positions existed on the introduction of an accredited department-oriented childcare training system according to the interests of each childcare teacher training institute, which is a result of conducting the FGI through semi-structured questions. Second, in order to introduce the accredited department system, short-term and mid-to-long-term standards and measures were proposed for department names, childcare-related subjects, professors, face-to-face course operation, childcare practice management, teaching liberal arts course completion, and graduation standards. Third, additional necessary institutional plans were proposed to enhance the professionalism of childcare teachers.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - 특수대학원 > 교육대학원 > 유아교육전공 > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.