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유명인 홍보대사의 전문성과 매력도가 비영리조직 인식에 미치는 연구How does the Ambassador’s Expertise and Attractiveness Affect on the Perception of Non Profit Organizations?

Other Titles
How does the Ambassador’s Expertise and Attractiveness Affect on the Perception of Non Profit Organizations?
Authors
김다혜조삼섭
Issue Date
Sep-2021
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
PR Ambassador; Awareness; Non-profit Organizations; Expertise; Eelebrity; 홍보대사; 인지도; 비영리 기관; 전문성; 유명인
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.21, no.9, pp 209 - 220
Pages
12
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
21
Number
9
Start Page
209
End Page
220
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146401
DOI
10.5392/JKCA.2021.21.09.209
ISSN
1598-4877
2508-6723
Abstract
본 연구의 목적은 다수 비영리 기관들이 기금모금을 위해 홍보대사를 활용하는 모금 캠페인에서 실제 홍보대사의 효과를 실증적으로 검증하는 것이다. 연구가설을 분석하기 위해 홍보대사 유형(인지도 고-전문가, 인지도 고-연예인, 인지도 저–전문가, 인지도 저-연예인)과 홍보대사의 공신력, 메시지 신뢰도, 조직에 대한 태도, 후원 행동의도를 종속변수로 하는 2×2 요인설계를 사용하여 분석결과 홍보대사의 공신력에 대한 홍보대사 유형에는 통계적으로 유의미하였고, 메시지신뢰도에 대한 홍보대사 유형에는 통계적으로 유의미하였다. 하지만 홍보대사 유형에 따른 조직에 태도에는 유의미하지 않았다. 마지막으로 홍보대사의 유형에 따른 공중의 후원 행동의도에는 통계적으로 유의미함을 확인하였다.
The purpose of this study is to examine the effect of donation campaigns ambassador model in non-profit organizations. To analyze the research hypothesis, the independent variables (high awareness-high expertise, high awareness-low expertise, low awareness-expertise, low awareness-low expertise) and the dependent variables (source credibility, message credibility, attitude toward the organization, and donation intention) were measured. Interaction effect was found on the source credibility, message credibility, and donation intention. The interaction effect showed that public perceived positively if the ambassador has high cognition level on the condition of low expertise. However, the attitude toward the organization according to the PR ambassador type was not significant. The study suggested that the non profit organization would better use the ambassador of high cognition rather than expertise.
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사회과학대학 > 홍보광고학과 > 1. Journal Articles

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