Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중학생의 일상적 스트레스와 주관적 행복감과의 관계: 자기효능감의 매개효과와 사회적 지지의 조절된 매개효과 검증The Relationship between Daily Stress and Subjective Happiness in Middle School Students: Verification of the Mediating Effect of Self-Efficacy and the Moderated Mediating Effect of Social Support

Other Titles
The Relationship between Daily Stress and Subjective Happiness in Middle School Students: Verification of the Mediating Effect of Self-Efficacy and the Moderated Mediating Effect of Social Support
Authors
박성혜
Issue Date
Jun-2021
Publisher
한국보건복지학회
Keywords
Subjective happiness; Daily stress; Self-efficacy; Social support; 주관적 행복감; 일상적 스트레스; 자기효능감; 사회적 지지
Citation
보건과 복지, v.23, no.2, pp 121 - 142
Pages
22
Journal Title
보건과 복지
Volume
23
Number
2
Start Page
121
End Page
142
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146559
DOI
10.23948/kshw.2021.6.23.2.121
ISSN
2093-0585
Abstract
본 연구의 목적은 중학생의 일상적 스트레스와 주관적 행복감과의 관계에서 자기효능감의 매개효과와 사회적 지지의 조절된 매개효과를 검증하고자 하였다. 본 연구에서는 행복감 실태조사 자료를 활용하여 중학생 자료 538부를 2차 자료분석으로 실시하였다. 이에 SPSS 25.0 및 SPSS PROCESS Macro 1, 4, 14번 모델을 이용하여 연구가설을 검증하였고 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 변인 간의 관계를 살펴본 결과, 주관적 행복감, 자기효능감, 사회적 지지, 일상적 스트레스 변인 간에는 모두 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 자기효능감이 중학생이 지각한 일상적 스트레스와 주관적 행복감을 부분 매개하였고 자기효능감과 주관적 행복감의 관계에서 사회적 지지의 조절효과가 나타났다. 자기효능감과 사회적 지지의 상호작용효과는 중학생의 주관적 행복감을 유의미하게 예측하는 것으로 나타나 사회적 지지가 자기효능감의 매개효과를 조절하는 것을 검증하였다. 본 연구는 중학생들의 행복감 증진을 위한 개인적 요인과 사회적 요인 간의 연관성을 조절된 매개모형을 통해 검중하고자 하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to confirm the mediating effect of self-efficacy and the moderated mediating effect of social support in the relationship between daily stress and subjective happiness of middle school students. In this study, 538 copies of middle school student data were used as secondary data analysis. The research hypothesis was verified using the SPSS 25.0 and SPSS Process Macro 1, 4, and 14 models. The analysis results are as follows. First, it was found that there were all significant correlations between the variables. In addition, the sense of self-efficacy partially mediated the daily stress and the subjective happiness, and the moderating effect of social support was found in the relationship between self-efficacy and subject ctive happiness. Also, it was verified that social support regulates the mediating effect of self-efficacy. This study is meaningful in that it attempted to examine the association between personal and social factors for improving the subjective happiness of middle school students through a moderated mediating model.
Files in This Item
Appears in
Collections
심리치료대학원 > 미술치료학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Sung Hae photo

Park, Sung Hae
심리치료대학원 (미술치료학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE