Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘김 옥균 서사’의 극화 계보The Dramatic Genealogy of “Narrative of Kim Ok-kyun”

Other Titles
The Dramatic Genealogy of “Narrative of Kim Ok-kyun”
Authors
김병길
Issue Date
May-2021
Publisher
한국사회이론학회
Keywords
김 옥균 서사; 역사극; 멜로드라마; 국민연극; narrative of Kim Ok-kyun; historical drama; melodrama; national drama
Citation
사회이론, no.59, pp 161 - 190
Pages
30
Journal Title
사회이론
Number
59
Start Page
161
End Page
190
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/146650
DOI
10.37245/kjst.2021.05.59.161
ISSN
1598-2300
Abstract
본 연구는 식민 시기 일련의 ‘김 옥균 서사’ 극화의 단속적 흐름, 곧 연속성과 단절적 국면을 조망하는 데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 본 연구는 ‘김 옥균 서사’ 극 텍스트에 관한 선행 연구성과를 바탕으로 다음과 같은 세부 논점을 상정했다. 첫째, ‘김 옥균 서사’ 극화의 시발점에 대한 재고둘째, 김 진구 작 <대무대의 붕괴(大舞臺의 崩壞)> 공연 성사 여부셋째, 식민 시기 ‘김 옥균 서사’ 모티프 역사극 공연사넷째, 박 영호 작 <김옥균의 사(金玉均의 死)>를 둘러싼 상반된 평가위와 같은 논점을 중심으로 식민 시기 ‘김 옥균 서사’의 극화 계보를 추적한 본 연구는 다음의 몇 가지 사실 확인 및 결론에 이르렀다. 첫째, 1920년대 지면 희곡으로 발아된 ‘김 옥균 서사’의 극화는 1940년대 들어서면서 연극 공연으로 그 무대가 옮겨졌다. 둘째, 1920년대 텍스트가 김 옥균의 죽음에 극의 초점을 맞춘 것과 달리 1940년대 텍스트는 갑신정변과 김 옥균의 일본 망명 시절을 중점적으로 사건화했다. 셋째, 1920년대 텍스트에 나타나는 김 옥균의 ‘삼화(三和) 사상’은 1940년대 텍스트에서 대아시아주의, 곧 제국담론으로 전변된다. 넷째, 1940년대 동양극장의 <김옥균전(金玉均傳)>과 극단 아랑의 <김옥균(金玉均)> 공연을 분기로 ‘김 옥균 서사’의 극화는 멜로드라마적인 통속극으로 그 성격이 점차 변모한다. 다섯째, ‘김 옥균 서사’ 극화를 통한 동양극장과 극단 아랑의 경연은 1940년대 역사극 열풍을 이끈 주요한 계기였다. ‘김 옥균 서사’의 극화에 개입된 당대 담론 및 역사적 상황에 주목한 위와 같은 결론은 향후 극 장르를 포함한 문학 연구, 김 옥균 관련 인접 학문 분야 연구에도 유용한 참조점이 될 것이다.
The purpose of this study is to view the continuity and disconnection flow of “narrative of Kim Ok-kyun” dramatization during the colonial period. To this end, this study proposed the following detailed points based on prior research results on the motif play texts of “narrative of Kim Ok-kyun”. 1) reconsideration of the beginning of the dramatization of “narrative of Kim Ok-kyun,” 2) whether Kim Jin-gu’s <The Collapse of the Great Stage> performance was completed, 3) during the colonial period, Kim Ok-kyun’s Motif historical drama performance history, 4) the conflicting assessment of Park Young-ho’s <Kim Ok-kyun’s Death>. Focusing on the above points, this study, which tracked the dramatization genealogy of “narrative of Kim Ok-kyun” during the colonial period came to the following facts and conclusions. First, The dramatization of “narrative of Kim Ok-kyun” which began in the 1920s in a series of magazines, moved the stage to theatrical performances in the 1940s. Second, unlike the 1920s text focused on the death of Kim Ok-kyun, the 1940s text focused on the Kapsin Coup and Kim Ok-kyun’s exile in Japan. Third, Kim Ok-kyun’s “Samhwa” idea, which appears in the text of the 1920s, is transformed to the grand Asianism, or imperial discourse in the text of the 1940s. Fourth, with the performance of Dongyang theater and theater company Arang in the 1940s, the dramatization of “narrative of Kim Ok-kyun” gradually transforms into a melodrama. Fifth, the competition between the Dongyang theater and the theater company Arang through the dramatization of “narrative of Kim Ok-kyun” was the decisive factor that led to the success of historical drama in the 1940s.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Byoung Gill photo

Kim, Byoung Gill
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE