Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중등교사의 배경변인과 사회심리적 변인이 교사효능감에 미치는 영향에 대한 다층분석Multi-level Analysis of the Effects of Secondary Teachers' Background and Socio-psychological Variables on Teachers' Teacher-efficacy

Other Titles
Multi-level Analysis of the Effects of Secondary Teachers' Background and Socio-psychological Variables on Teachers' Teacher-efficacy
Authors
이현주신종호최효식이유경
Issue Date
Dec-2011
Publisher
교육연구소
Citation
아시아교육연구, v.12, no.4, pp 95 - 124
Pages
30
Journal Title
아시아교육연구
Volume
12
Number
4
Start Page
95
End Page
124
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/147704
DOI
10.15753/aje.2011.12.4.005
ISSN
1229-9448
Abstract
본 연구의 목적은 중등교사의 배경변인과 사회심리적 변인이 교사효능감에 미치는 영향을 개별 변인 및 상호작용의 효과로 확인하는 것이다. 이를 위하여 한국교육개발원에서 수집한 한국교육종단자료 중 3차년도의 교사, 학생 및 학교 자료를 활용하였다. 연구결과, 교사 배경변인 중 교사효능감에 유의한 영향을 미치는 변인은 교사의 경력과 직위로 나타난 반면, 성별과 최종학력은 교사효능감과 유의한 관계를 나타내지 않았다. 사회심리적 변인에서는 동료교사와의 소통이 많을수록, 의사결정참여 빈도가 높을수록 교사효능감이 높아지는 것으로 나타난 반면, 행정업무부담과 교사갈등, 그리고 학생들의 학업성취도와 자기효능감 수준은 통계적으로 유의한 관련성이 없는 것으로 확인되었다. 교사의 배경변인과 사회심리적 변인 간의 상호작용 탐색 결과, 교사의 성별과 학생의 학업성취도, 교사의 성별과 학생의 자기효능감, 교사의 경력과 행정업무부담, 교사의 경력과 학생의 자기효능감, 교사의 직위와 교사갈등, 교사의 학력과 행정업무부담 간에 상호작용 효과가 확인되었다. 이 중 학업성취도, 자기효능감, 행정업무부담은 교사효능감과 직접적인 관계를 나타내지는 않았지만 교사 배경변인과 상호작용하여 교사효능감에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구결과는 교사의 배경 변인과 사회심리적 변인이 독립적으로 그리고 상호작용을 통하여 교사효능감에 영향을 미치는 것을 경험적으로 확인하였다는 측면에서 의의가 있다. 확인된 연구결과를 바탕으로 교사효능감의 증진을 위한 교육현장에 대한 시사점이 논의되었다.
The purpose of this study was to examine the effects of teachers' socio-psychological variables on teacher-efficacy and identify the interaction patterns with teachers' background variables. This study used the 3rd year Korean Education Longitudinal Study(KELS) data collected by Korean Educational Development Institute(KEDI). Among teachers' background variables, teachers' career and status showed significant relations to teacher efficacy, whereas teachers' gender and educational background showed no significant ones. In case of socio-psychological variables, communication among fellow teachers and participation in making decision processes predicted teacher efficacy, whereas pressure from administrative duties, conflicts among teachers, students' academic achievement, and self-efficacy showed no significant predictions. Interaction effects were observed between teachers' background variables and socio-psychological variables; they included interactions between teachers' gender and students' academic achievement, between teachers' sex and students' self-efficacy, between teachers' career and pressure from administrative duties, between teachers' career and students' self-efficacy, between teachers' status and conflicts among teachers, and between teachers' educational background and pressure from administrative duties. Specifically, although students' academic achievement, self-efficacy, pressure of administrative duties showed no significant direct predictive relations to teacher efficacy, these variables showed significant indirect precdictive relations on teacher efficacy through interactions with teachers' background variables. The results are helpful in developing administrative and educational systems in order to enhance teacher efficacy.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, You-kyung photo

Lee, You-kyung
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE