Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

윤이상의 땅, 인간, 하늘을 향한 염원 - 작품 <거리> (Distanzen fr Blserquintett-undStreichquintett, 1988) 분석을 중심으로

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김진수-
dc.date.accessioned2022-04-19T10:43:21Z-
dc.date.available2022-04-19T10:43:21Z-
dc.date.issued2010-10-
dc.identifier.issn17381452-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/147873-
dc.description.abstract윤이상의 작품 &lt;거리&gt;는 1988년 작곡가가 조국의 통일, 민족애 등을 염원하며 작곡한 공간 음향적 작품이다. 윤이상의 다른 작품에서 나타난 도교주의의영향 외에 민족고유의 신앙 등을 바탕으로 한 상징(옥황상제, 보살, 사신, 인간)이 각 악기 주자마다 배정되어 표현되어지고 있다. 주요음향 작법에 협화적 음향, 선적 윤곽, 형식의 명료함 등을 추구하는 새로운 경향을 보이고 있으며 한국적 정치상황에 따른 이상과 염원, 유럽 전통과 세계적 가치관을 지닌 그의 음악적 사고가 작품 &lt;거리&gt;에 함축되어 나타나 있다. 또한 정중동의 개념과 음양의미학적 개념 등이 한국 음악적 장식 선율의 진행과 다이나믹의 표현 등으로 나타난다. 또한 서양음악의 개념 속에서 한국적 전통을 살리려 했던 작곡가의 음악정신의 의지가 잘 나타나고 있다. 분단된 조국의 현실 속에서 작곡가가 동경했던 이상과 음악을 통한 작곡가 윤이상의 인간애·인류애의 표현이 작품 &lt;거리&gt;에 잘 나타나고 있다.-
dc.description.abstractSince the early 1970s, Isan Yun&apos;s musical style has simplified drastically under the influence of taoism, the chinese philosophy that has had a strong influence in Korea, as well as traditional Korean Music. In this piece, Yun has divided up the instruments into four groups:Lower Strings(Viola, Cello, and Double Bass), High Strings(Violin Ⅰ,Ⅱ),Four Woodwinds(Flute, Oboe, Clarinet, and Bassoon), and Horn. In his biography, Yun is quoted as saying that these groups are based on Taoism. He characterizes these four groups as; 1) struggling man (lower strings,In-gahn), 2) Taoist priests (high strings, Bo-sal), 3) the pure spirits in heaven(four winds, Sa-shin) and the king of heaven(horn, Ok-hwang-sang-jae). The ritualistic group settings of this piece are emphasized not only by the division between the strings and the woodwind quintet but also by a split between the high and low instruments. Yun uses these groups for acoustical reasons as well, to “specialize” the music; he suggests that this piece be played with the players around the entire hall, surrounding the audience. Yun also mixes traditional Korean musical concepts with Western ideas. He combines traditional vibrato, Nong, with the ornamentation in the wind parts. Furthermore, other traditional music concepts — such as holding notes, tone centers, Yin and Yang in contrasting the high and low register — are found in this piece.-
dc.format.extent25-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher음악연구소-
dc.title윤이상의 땅, 인간, 하늘을 향한 염원 - 작품 &lt;거리&gt; (Distanzen fr Blserquintett-undStreichquintett, 1988) 분석을 중심으로-
dc.title.alternativeIsang Yun&apos;s musical philosophy of the land, human and heaven. -focused on the analysis of “Distanzen fr Blser-und Streichquintett”(1988)-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.bibliographicCitation음악논단, v.24, pp 167 - 191-
dc.citation.title음악논단-
dc.citation.volume24-
dc.citation.startPage167-
dc.citation.endPage191-
dc.identifier.kciidART001491929-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.identifier.urlhttps://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3766274-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
음악대학 > 작곡과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Jin Soo photo

Kim, Jin Soo
음악대학 (작곡과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE