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대학생들의 사회적 네트워크 특성이 소비자교육 참여도에 미치는 영향에 관한 연구Influence of University Students’ Social Network to Joining Consumer Education

Other Titles
Influence of University Students’ Social Network to Joining Consumer Education
Authors
옥경영홍재원
Issue Date
Jun-2010
Publisher
한국소비자정책교육학회
Keywords
사회적 네트워크; 소비자교육; 네트워크특성; 연결정도; 밀도
Citation
소비자정책교육연구, v.6, no.2, pp 87 - 107
Pages
21
Journal Title
소비자정책교육연구
Volume
6
Number
2
Start Page
87
End Page
107
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/147914
ISSN
17389194
2508-7991
Abstract
본 연구는 대학생들이 형성하고 있는 사회적 네트워크를 도출하고 그 특성을 파악하여 사회적 네트워크의 구조적인 특성이 대학생들의 소비자교육참여도에 어떤 영향을 미치는지를 분석한 것이다. 이를 위해 먼저 네트워크 도출 프로그램인 Pajek과 Ucinet을 이용하여 대학생들의 사회적 네트워크를 도출하고 이를 시각화하였다. 그 결과 대학생들이 형성하고 있는 사회적 네트워크는 보다 강한 유대(strong tie)로 연결된 동료들(peer)을 중심으로 일단의 소규모 군집을 형성하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 군집화 현상을 보다 구체적으로 파악하기 위해 조사대상 대학생들의 사회적 네트워크를 대상으로 하위네트워크(sub-network)를 도출하였다. 그 결과 대학생들은 보다 밀접한 유사성으로 군집화된 하위네트워크에서 서로 강한 영향을 미치고 있으며, 하위네트워크 내에 교육정보가 유입될 경우 이를 강한 유대가 형성되어 있는 하위네트워크 내에서만 확산시키고 공유하는 것으로 나타났다. 다음으로 대학생들의 사회적 네트워크에서 나타나는 구조적 특성을 파악하기 위해 네트워크 내 사람들이 다른 사람과 얼마나 많이 연결되어 있으며 이 연결이 얼마나 밀접한지를 분석하는 연결정도(degree)와 밀도(density)를 산출하였으며, 이 특성들이 교육참여도에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과 대학생들의 사회적 네트워크와 하위네트워크의 구조적인 특성 중에서는 밀도가 교육참여도에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 구체적으로 대학생들의 사회적 네트워크에서 나타나는 밀도는 교내교육 참여도와 무료교육 참여도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으며 이것은 밀도가 높은 사회적 네트워크에 소속한 대학생들일수록 교내 또는 무료교육에 많이 참석하고 있는 것을 의미하는 것이라 할 수 있다. 또한 하위네트워크의 특성 중에서는 밀도가 무료교육참여도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 밀도가 높은 하위네트워크에 소속한 대학생일수록 무료교육에 많이 참여하는 것이라 할 수 있다.
This paper is about that how a social network of university students influence to joining consumer education. For the purpose, we explore two research questions; (1) How the structural properties of the social network influence to join consumer education of university students? (2) How the structural properties of the sub-network influence to join consumer education of university students?Using data, we first visualized a social network of university students. We also deducted 14 sub-networks from the network, and visualized. And then we analyzed two network properties, degree and density for examining influence of the properties to join consumer education. We found degree of the network is about 2, and density is 0.3 that is letter low then completely connected network. This result show that the network form many small cluster which call sub-network, and they have strong tie within the sub-network. Also in order to analyze the relation between two properties of the social network and joining consumer education of university students, we did regression. From the analysis, we found the density strongly influence to joining consumer education in the social network and the sub-networks, and the density in sub-network is more important.
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Ohk, Kyung Young
사회과학대학 (소비자경제학과)
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