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유비쿼터스 비즈니스를 위한 참여자 기반의 디지털 콘텐츠 속성에 관한 연구A Study on Attribute of User Generated Content in Ubiquitous Technology

Other Titles
A Study on Attribute of User Generated Content in Ubiquitous Technology
Authors
이홍주장정주안중호
Issue Date
Apr-2009
Publisher
한국항행학회
Keywords
UGC; UCC
Citation
한국항행학회논문지, v.13, no.2, pp 287 - 295
Pages
9
Journal Title
한국항행학회논문지
Volume
13
Number
2
Start Page
287
End Page
295
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/148070
ISSN
1226-9026
Abstract
최근 정보기술의 발전과 더불어 사회적으로 많은 변화가 있는 것이 사실이다. 이러한 사회적 변화에 발맞추어, 기업에서는 새로운 수익모델을 찾고자 많은 노력을 기울이고 있다. 특히 최근에 문화와 정보기술을 융합한 디지털 콘텐츠가 많은 수익을 창출하게 되면서, 다수의 기업들이 UGC(User Generated Contents)와 같은 참여자 기반의 디지털 콘텐츠에 관심을 갖게 된 것이 사실이다. 본 논문에서는 선행연구를 통해 제시된 UGC의 속성과 유비쿼터스 정보기술로 구현할 수 있는 비즈니스를 분석하여, 유비쿼터스 정보기술 환경에서 UGC의 성공적인 비즈니스를 위한 속성을 제시하였다. 아울러, 문헌연구와 전문가 분석방법을 통해 본 논문에서 제시한 UGC 속성의 타당성을 검증하고자 하였다. 향후, 기업에서는, 본 논문의 연구 결과를 바탕으로, 참여자 기반의 디지털 콘텐츠 비즈니스를 성공적으로 개발할 수 있을 것 이다.
These days, information technology is rapidly changing our society. Thus, considering such a business environment, many companies are seeking revenue models for successful business. In particular, digital content with the convergence of culture and information technology create revenue for businesses. For this reason, many companies are interested in UGC (User Generated Content), which refers to various kinds of publicly accessible media content that are produced by end‐users. Thus, this paper analyzed the attributes of UGC and businesses using ubiquitous technology. From this analysis, this paper shows the critical success factors for UGC in ubiquitous business environments. In addition, this paper analyzed the attributes of UGC through the research of literature reviews and expert reviews. Based on this research, many companies are encouraged to develop successful digital content generated by end‐users.
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Hong Joo, Lee
사회과학대학 (소비자경제학과)
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