Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

인공지능 기반 적응형 학습 프로그램 영향평가: 대구 중학교 무작위통제실험 사례를 중심으로Impact of Artificial Intelligence-based Adaptive Learning Program on Students’ Academic Performance: Evidence from a Randomized Controlled Trial in a Daegu Middle School

Other Titles
Impact of Artificial Intelligence-based Adaptive Learning Program on Students’ Academic Performance: Evidence from a Randomized Controlled Trial in a Daegu Middle School
Authors
김부열Park, Yoonsoo신은철이주호
Issue Date
Dec-2022
Publisher
한국응용경제학회
Keywords
적응형학습; 수학교육; 에듀테크; 현장연구; 무작위통제실험; Adaptive Learning; Math Education; Edu-Tech; Field Research; Randomized Controlled Trial
Citation
응용경제, v.24, no.4, pp 5 - 25
Pages
21
Journal Title
응용경제
Volume
24
Number
4
Start Page
5
End Page
25
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/151435
ISSN
1229-5426
Abstract
본 연구는 대구시에 위치한 중학교 1개교에 재학 중인 266명의 중학생을 대상으로 인공지능 기반 적응형 학습 프로그램을 제공하는 온라인학습기기가 학생들의 학업성취도에 미친 영향을 무작위통제실험 방식으로 분석하였다. 기초 및 기말 진단고사 성적 변화를 분석한 결과, 통계적으로 유의미한 온라인학습기기의 평균처치효과는 관찰되지 않았다. 하지만 분위회귀분석을 통해 하위 10% 학생들의 학업성과가 0.358 표준편차만큼 통계적으로 유의미하게 증가함을 확인하였다. 처치집단 학생들의 저조한 프로그램 출석률과 수행률을 고려할 때, 인공지능 기반 적응형 학습 프로그램의 수용성을 높이기 위한 다양한 방법을 탐색하는 연구가 선행될 필요가 있다.
Files in This Item
Appears in
Collections
경상대학 > 경제학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Yoonsoo photo

Park, Yoonsoo
경상대학 (경제학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE