Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

실시간 온라인 수업에서 대학생의 디지털학습자기효능감과 학습참여의 관계: 학업정서의 매개효과를 중심으로The Relationship between Undergraduate Students’ Digital Learning Self-Efficacy and Learning Engagement in Real-Time Online Classes: Focusing on the Mediating Effect of Academic Emotions

Other Titles
The Relationship between Undergraduate Students’ Digital Learning Self-Efficacy and Learning Engagement in Real-Time Online Classes: Focusing on the Mediating Effect of Academic Emotions
Authors
권선아양유정
Issue Date
Aug-2023
Publisher
한국방송통신대학교 미래원격교육연구원
Keywords
실시간 온라인 수업; 디지털학습자기효능감; 학습참여; 긍정학업정서; 부정학업정서; real-time online classes; digital learning self-efficacy; learning engagement; positive academic emotions; negative academic emotions
Citation
평생학습사회, v.19, no.3, pp 125 - 146
Pages
22
Journal Title
평생학습사회
Volume
19
Number
3
Start Page
125
End Page
146
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/151646
DOI
10.26857/JLLS.2023.8.19.3.125
ISSN
1738-0057
2671-8332
Abstract
이 연구는 실시간 온라인 수업에서 대학생의 디지털학습자기효능감이 학습참여에 미치는 영향을 확인하고, 디지털학습자기효능감과 학습참여의 관계에서 긍정 및 부정학업정서의 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 선행연구를 바탕으로 연구모형을 설정하고, 대학생 237명의 설문자료를 바탕으로 모형을 검증하고 매개효과를 확인하였다. 연구 결과, 디지털학습자기효능감은 실시간 온라인 학습참여에 정적인 영향을 미쳤으나, 학업정서를 매개로 할 경우 서로 다른 양상으로 학습참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 긍정학업정서를 매개로 할 경우 디지털학습자기효능감은 학습참여에 직‧간접적으로 모두 유의미한 정적 영향을 미쳤으나, 부정학업정서를 매개로 할 경우 학습참여에 간접적으로 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 실시간 온라인 수업에서 긍정, 부정학업정서의 역할을 논의하고 학습참여를 높이기 위한 시사점을 제시하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kyun, Suna photo

Kyun, Suna
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE