Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

0세 영아반 교사의 ‘돌봄행위’(caring)에서 돌봄통합교육과정 수행성 보기View of early childhood curriculum performative with caring in the ‘caring’ of 0-year-old infant class teacher

Other Titles
View of early childhood curriculum performative with caring in the ‘caring’ of 0-year-old infant class teacher
Authors
정선아박보영
Issue Date
May-2023
Publisher
한국생태유아교육학회
Keywords
early childhood curriculum with caring; caring; curricular performativity; infants’ learning; Integration between daycare and kindergarten; 돌봄통합교육과정; 돌봄행위; 교육과정 수행성; 영아 배움; 유보통합
Citation
생태유아교육연구, v.22, no.2, pp 1 - 30
Pages
30
Journal Title
생태유아교육연구
Volume
22
Number
2
Start Page
1
End Page
30
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/151871
DOI
10.30761/ecoece.2023.22.2.1
ISSN
1738-0510
Abstract
본 연구는 어린이집에서 교육보다는 돌봄이 가장 많이 필요한 시기라고 간주하는 0세반 교사의 돌봄행위를 통해 돌봄이 영아의 배움이 수반되는 교육적 행위이므로 돌봄통합교육과정으로 의미 지을 수 있음을 보여주는데 그 목적이 있다. 이를 위해 0세반 교사의 1년간의 영아의 배움이 담긴 놀이기록과 교사의 돌봄을 포함한 교육적 행위가 담긴 연간 교육계획안을 수집하고, 교사와 인터뷰를 실시하였다. 0세반 교사는 신체돌봄, 정서돌봄, 정치돌봄 및 인식론적돌봄행위에서 영아의 배움이 일어나는 교육과정을 수행하고 있었다. 영아는 교사의 돌봄행위에서 배움을 만들며 교육과정을 수행하고 있었다. 이 둘은 서로 교차하고 얽히며 교육과정을 생성하고 있었으며, 이는 곧 돌봄통합교육과정이었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chung, Shun Ah photo

Chung, Shun Ah
생활과학대학 (아동복지학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE