Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

기초학력 향상 지원 정책의 가능성과 한계: 제1차 기초학력보장 종합계획을 중심으로Possibilities and Limitations of Basic Academic Skills Support Policy: Focusing on the 1st Comprehensive Plan for Basic Academic Skills Guarantee

Other Titles
Possibilities and Limitations of Basic Academic Skills Support Policy: Focusing on the 1st Comprehensive Plan for Basic Academic Skills Guarantee
Authors
신하영박소영
Issue Date
Mar-2023
Publisher
한국교육정치학회
Keywords
기초학력; 기초학력 향상 지원 정책; 기초학력보장 종합계획; 정책평가; 기초학력보장법; Basic academic skills; basic academic skills support policy; comprehensive plan for basic academic skills guarantee; policy evaluation; basic academic skills guarantee law
Citation
교육정치학연구, v.30, no.1, pp 1 - 30
Pages
30
Journal Title
교육정치학연구
Volume
30
Number
1
Start Page
1
End Page
30
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/151970
DOI
10.52183/KSPE.2023.30.1.1
ISSN
1226-7856
Abstract
이 연구의 목적은 2022년 3월 25일 시행된 기초학력 보장법을 비롯한 기초학력 향상 지원 정책의 가능성과 한계를 분석하는 것이다. 이를 위해 기초학력보장 종합계획 발표에 이르기까지의 정책 추진과정을 주요 시기별로 구분하고, 현행 기초학력 향상 지원 정책을 목표의 합리성과 수단의 적절성을 준거로 평가하였다. 분석 결과, 정책 목표의 합리성 측면에서 기초학력 향상 지원 정책은 지원대상 선정의 자율화와 탄력성을 강조하고, 현실성 있고 현장 수용도가 높은 목표치를 설정했으며, 국민적 요구가 높은 기초학력 보장에의 국가 책무성을 확대하였고, 정책체계의 안정성과 공공가치를 유지한 것으로 나타났다. 수단의 적절성 측면에서는 국가수준의 기초학력 진단 도구를 마련하고, 협력수업을 운영하면서 협력교(강)사의 질적 수준을 보장하고자 하고, 학습종합클리닉을 전담기구로 운영하고, 시도 기초학력지원센터를 지원조직으로 두는 등 사업수행 방식을 다각화하였다고 평가하였다. 이러한 정책 분석결과를 통해 얻은 시사점을 기초로 기초학력 향상 지원 정책의 발전방향을 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, So Young photo

Park, So Young
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE