Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

장애아동을 위한 물리치료와 음악치료의 협업 경험에서의 의미 탐구: 음악치료 분야를 중심으로The Experience of Collaboration between Physical Therapy and Music Therapy for Children with Disabilities: Focusing on the Field of Music Therapy

Other Titles
The Experience of Collaboration between Physical Therapy and Music Therapy for Children with Disabilities: Focusing on the Field of Music Therapy
Authors
이희진황은영
Issue Date
Mar-2023
Publisher
한국특수아동학회
Keywords
음악치료; 물리치료; 협업; 장애아동; 포커스그룹인터뷰; music therapy; physical therapy; collaboration; children with disabilities; FGI
Citation
특수아동교육연구, v.25, no.1, pp 35 - 67
Pages
33
Journal Title
특수아동교육연구
Volume
25
Number
1
Start Page
35
End Page
67
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/151995
DOI
10.21075/kacsn.2023.25.1.35
ISSN
1229-8301
2733-8398
Abstract
연구목적: 본 연구는 장애 아동을 위한 협업치료에서 물리치료사, 음악치료사의 경험을 고찰하는데 목적이 있다. 연구방법: 6명의 물리치료사들과 2명의 음악치료사를 대상으로 포커스 그룹 인터뷰 방법(FGI)을 적용하였다. 모든 인터뷰 내용은 녹음되고 전사되었으며, 자료는 Braun과 Clark(2006)이 주제분석 방법을 사용하여 분석하였다. 연구결과: ‘협업을 시작하게 된 계기’. ‘협업 시 어려움’, ‘협업의 긍정적 효과’, ‘효과적인 협업을 위한 노력’, ‘치료사의 성장과 변화’ 등 5개의 핵심테마와 22개의 하위테마가 도출되었다. 결론: 본 연구는 협엽 경험이 가지는 의미를 규명함으로써, 물리치료와 음악치료간의 협업의 발전을 위한 방향성과 전략에 대한 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
음악치료대학원 > 임상음악치료학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hwang, Eun Young photo

Hwang, Eun Young
음악치료대학원 (임상음악치료학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE