대면 수업과 비대면 수업에서 고등학생의 발표 불안 인식 차이와 원인 분석In Face-to-Face and Non-Face-to-Face Classes Analysis of Differences in Perception of Presentation Anxiety and Causes of High School Students
- Other Titles
- In Face-to-Face and Non-Face-to-Face Classes Analysis of Differences in Perception of Presentation Anxiety and Causes of High School Students
- Authors
- 백목원; 류선옥; 권순희
- Issue Date
- Oct-2022
- Publisher
- 국어교육학회(since1969)
- Keywords
- 대면 발표; 비대면 발표; 발표 불안; 말하기 불안; 장면; 설문 조사; 면담 조사; 인과 구조 분석; face-to-face presentation; non-face- to-face presentation; presentation anxiety; speaking anxiety; scene; survey; interview survey; causal structure analysis
- Citation
- 국어교육연구, no.80, pp 1 - 44
- Pages
- 44
- Journal Title
- 국어교육연구
- Number
- 80
- Start Page
- 1
- End Page
- 44
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152394
- ISSN
- 1225-3014
2733-497X
- Abstract
- 본 연구에서는 고등학생을 대상으로 대면 수업에서의 발표와 비대면 수업에서의 발표에 대한 불안 정도를 조사하고, 발표 불안의 원인을 분석하였다. 고등학생 203명을 대상으로 대면 및 비대면 발표 불안에 대한 설문 조사를 실시한 결과 23문항 중 18문항에서 비대면 발표 시 불안도가 대면 발표 시 불안도보다 유의미하게 낮아짐을 확인하였다. 설문 참여자 중 5명을 선정하여, 발표의 경험과 대면․비대면 발표에서 느끼는 불안감의 차이를 심층면담 하였다. 인과 구조 분석 결과 비대면 발표에서 불안감을 낮추는 요인으로 청중 인식, 변화된 발표 장면, 기기 기반 발표의 특수성이 도출되었다. 본 연구는 비대면 수업에서 학생들이 경험하고 인식한 대면 및 비대면 발표에서의 불안의 원인을 심도 깊게 분석하여, 시사점을 도출했다는 점에서 의미가 있다.
In this study, the degree of anxiety about presentations in face-to-face and non-face-to-face classes was investigated for high school students, and the causes of presentation anxiety were analyzed. As a result of conducting a survey on face-to-face and non-face-to-face presentation anxiety among 203 high school students, it was confirmed that the anxiety level during non-face presentation was significantly lower than that of face-to-face presentation in 18 of 23 questions. Five people from the survey were selected and interviewed in-depth about the experience of presentation and the difference between face-to -face and non-face-to-face presentations. As a result of causal structure analysis, audience perception, changed presentation scene, and specificity of device-based presentation were derived as factors that lower anxiety in non-face-to-face presentations. This study is meaningful in that it drew implications by in-depth analysis of the causes of anxiety in face-to-face presentations and non-face-to- face classes experienced and recognized by students in non-face-to-face classes.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.