Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

성인학습자의 자기주도 학습 준비성과 평가적 자기존중, 비판적 사고와 창의성 간의 구조적 관계The Structural Relationship between Self-Directed Learning Readiness and Appraisal Self-Respect, Critical Thinking and Creativity of Adult Learners

Other Titles
The Structural Relationship between Self-Directed Learning Readiness and Appraisal Self-Respect, Critical Thinking and Creativity of Adult Learners
Authors
조혜영이희연박현옥
Issue Date
Oct-2022
Publisher
한국산학기술학회
Keywords
Adult Learners; Self-directed Learning Readiness; Appraisal Self-Respect; Critical Thinking; Creativity; SEM
Citation
한국산학기술학회논문지, v.23, no.10, pp 284 - 293
Pages
10
Journal Title
한국산학기술학회논문지
Volume
23
Number
10
Start Page
284
End Page
293
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152396
DOI
10.5762/KAIS.2022.23.10.284
ISSN
1975-4701
2288-4688
Abstract
본 연구는 성인학습자의 자기주도 학습 준비성과 평가적 자기존중, 비판적 사고와 창의성 간의 구조적 관계를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 충청권역 LiFE사업을 진행하고 있는 A대학의 성인학습자와 유사학과가 있는 수도권 B대학에 재학 중인 성인학습자 276명을 대상으로 연구를 진행하였다. 이를 위해 SPSS 18.0과 AMOS 22.0을 이용하여 구조방정식으로 분석하였다. 주요 연구결과는 첫째, 창의성을 중심으로 연구변인들 간의 상관관계 분석결과를 보면, 자기주도 학습 준비성의 하위변인인 자기관리, 학습열의, 자기조절과 평가적 자기존중, 비판적 사고와 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 자기주도 학습 준비성은 ‘비판적 사고→창의성’의 경로와 ‘평가적 자기존중→비판적 사고→창의성’의 경로로 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 자기주도 학습 준비성이 창의성에 직접적으로 영향을 주고, 이 과정에서 평가적 자기존중이 매개하지 않지만, 비판적 사고에 영향을 주어 창의성에 영향을 주기 때문에 비판적 사고가 부분매개 하는 것으로 해석할 수 있다. 이러한 연구결과는 성인학습자의 창의성을 향상시킬 수 있는 교육정책의 기초자료를 제시한다는 점의 의의가 있으며, 비판적 사고를 향상시켜 줄 수 있는 방안을 제시하였다.
The purpose of this study is to investigate the structural relationships among self-directed learning, appraisal self-respect, critical thinking, and creativity in adult learners. The subjects for the study were 276 adult learners enrolled at University A in the Chungcheong area where the LiFE project is running, and from University B that has a similar department in a metropolitan area. To this end, analysis was done with structural equation modeling using SPSS 18.0 and AMOS 22.0. The results are as follows. First, by analyzing the correlation between variables focusing on creativity, there was a positive correlation with self-management, with the desire for learning, and with self-control, which are sub-variables of self-directed learning readiness, appraisal self-respect, and critical thinking. Second, we found that self-directed learning readiness had an effect on the following paths: ‘critical thinking → creativity’ and ‘appraisal self-respect → critical thinking → creativity’. This can be interpreted as partial mediation of critical thinking, because self-directed learning readiness directly affects creativity, and appraisal self-respect does not mediate this process but affects critical thinking and creativity. The results of this study are meaningful in that they present basic data for educational policies that can improve creativity in adult learners, and they suggest ways to improve their critical thinking.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE