Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

부모의 부모교육 참여에 대한 남녀 청소년의 인식과 관련 요인Factors Associated with Adolescents’ Perspectives on their Parents’ Participation in Parenting Education

Other Titles
Factors Associated with Adolescents’ Perspectives on their Parents’ Participation in Parenting Education
Authors
김유미김소영
Issue Date
Oct-2022
Publisher
한국가족관계학회
Keywords
parenting education; parent-child relationship; democratic parenting; adolescent child; gender differences in adolescence; 부모교육; 부모자녀 관계; 민주적 양육태도; 청소년 자녀; 청소년기 성차
Citation
한국가족관계학회지, v.27, no.3, pp 101 - 120
Pages
20
Journal Title
한국가족관계학회지
Volume
27
Number
3
Start Page
101
End Page
120
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152400
DOI
10.21321/jfr.27.3.101
ISSN
1229-5310
2713-8232
Abstract
연구목적: 부모의 부모교육 참여에 대한 청소년 자녀의 인식과 관련요인을 살펴봄으로써 부모자녀관계의 상호작용에 기반하여 청소년 자녀기 부모교육 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 이에 따라 본 연구에서는 청소년 자녀의 개인 특성(학교급, 형제자매 유무), 지역사회 공공기관에서 실시되는 부모교육 프로그램 인지여부, 부모와의 관계(민주적 양육방식, 고민 관련 대화)에 따른 부모의 부모교육 참여에 대한 찬성 및 권유 의향의 관련성을 성차를 중심으로 살펴보았다. 연구방법: 서울시에 거주하는 12세∼19세 청소년 390명으로부터 수집한 자료를 STATA 12.0을 사용하여 기술통계, 카이스퀘어분석, 로지스틱 회귀분석, OLS 회귀분석을 실시하였다. 연구결과: 첫째, 여학생과 남학생 모두 공공기관에서 실시하는 부모교육에 대해 알고 있는 정도와 자신의 부모가 해당 부모교육에 참여했다는 응답이 낮았다. 이에 비해 부모가 공공기관 부모교육에 참여하는 것에 대한 찬성 의견 및 참여 권유 의향은 높았으며 여학생이 남학생보다 찬성하는 의견이 많았다. 둘째, 여학생은 부모가 부모교육 참여 경험이 있을 때, 자신의 고민에 대하여 부모와 대화하지 않을 때 부모교육 참여를 찬성할 가능성이 높았다. 남학생의 경우 자신이 부모교육 프로그램에 대해 알고 있을 때, 부모가 부모교육에 참여한 경험이 있을 때 부모교육 참여를 찬성할 가능성이 높았다. 셋째, 부모교육을 권유할 의향은 여학생은 부모의 양육방식이 민주적이라고 인식할수록, 부모님과 고민에 대한 대화를 하지 않을 때, 남학생은 자신이 부모교육에 대하여 알고 있을 때 부모에게 부모교육을 권유할 의향이 높아졌다. 결론: 이는 청소년 자녀기 부모교육 프로그램 참여를 활성화하기 위하여 여학생에게는 관계성에 초점을 맞추고 남학생에게는 정보에의 접근성을 높이는 차별화된 전략이 필요함을 시사한다.
Objectives: The purpose of this study is to understand how male and female adolescents differ in their perspectives related to their parents’ participation in parenting education, based on which to provide practical suggestions to facilitate parental participation in parenting education programs. Method: Descriptive statistics, chi-square analysis, t-test, logistic regression, and OLS regression were performed using STATA 12.0 on data collected from 390 adolescents aged from 12 to 19 years old residing in Seoul. Results: First, only a small portion of both male and female adolescents were aware of parenting education programs, and their parents’ participation in such programs was also low. But more than half of respondents were in favor of their parents’ participating in parenting education, and intended to recommend parenting education programs to their parents. Second, female adolescents were more likely to be in favor of their parents participating in parenting education when their parents had experienced parenting education and when they did not share concerns with their parents. Male adolescent were more likely to agree with parental participation in parenting education programs when they were aware of the programs and when their parents had experienced them before. Third, female adolescents intended to encourage their parents to participate in parenting education when they acknowledged democratic parenting from their parents and did not share their concerns with them. Male adolescents intended to encourage parental participation when they knew about parenting education programs. Conclusions: Findings of this study suggest that parental participation in parenting education programs could also be facilitated through encouragement and recommendations by their adolescent child.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 유아교육전공 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Yu Mi photo

Kim, Yu Mi
교육대학원 (유아교육전공)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE