학습부진 초등학생의 모애착과 심리적 안녕감의 관계에서 학업적 실패내성의 매개효과: 고성취 집단과의 비교를 중심으로Examining the Mediating Effect of Low-Achieving Students’ Academic Failure Tolerance on the Relation Between Maternal Attachment and Psychological Well-being: A Comparison with High-Achieving Students
- Other Titles
- Examining the Mediating Effect of Low-Achieving Students’ Academic Failure Tolerance on the Relation Between Maternal Attachment and Psychological Well-being: A Comparison with High-Achieving Students
- Authors
- 이유정; 원성준; 안효진
- Issue Date
- Sep-2022
- Publisher
- 인지발달중재학회
- Keywords
- low-achieving; maternal attachment; academic failure tolerance; multigroup analysis; 학습부진; 모애착; 학업적 실패내성; 심리적 안녕감; 다집단분석
- Citation
- 인지발달중재학회지, v.13, no.3, pp 69 - 89
- Pages
- 21
- Journal Title
- 인지발달중재학회지
- Volume
- 13
- Number
- 3
- Start Page
- 69
- End Page
- 89
- URI
- https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152474
- DOI
- 10.21197/JCEI.13.3.4
- ISSN
- 2093-9833
2466-233X
- Abstract
- 연구목적: 이 연구에서는 초등학생들이 지각한 모애착과 학생의 학업 스트레스, 삶의 만족도, 학교생활 적응 간의 관계에서 학업적 실패내성의 매개효과를 검증하고자 하였다. 특히, 이러한 구조적 관계가 학습부진과 고성취 집단에서 어떻게 다르게 나타나는지를 알아보고자 하였다.
연구방법: 육아정책연구소의 한국아동성장발달(한국아동패널) 12차년도 초등학교 5학년 1,227명 중 아동, 청소년 행동평가척도(CBCL) T점수에서 하위 24.6%에 해당하는 학생 302명과 상위 26.6%에 해당하는 학생 326명을 대상으로 연구를 수행하였다.
연구결과: 모애착이 학업적 실패내성을 통해 학생의 학업 스트레스, 삶의 만족도, 학교생활 적응에 영향을 미치는 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 학습부진 집단에서는 주로 학업적 실패내성 중 행동 요인을 통한 경로가 유의한 반면에 고성취 집단에서는 과제난이도 선호 요인을 통한 매개 효과가 유의하였다. 다집단 분석 결과에서는 학습부진 집단에서만 학업적 실패내성 중 행동 요인이 삶의 만족도에 이르는 경로가 유의하였으나, 고성취 집단에서는 유의하지 않았다.
결론: 학습부진 학생들의 심리적 안녕감과 학교생활 적응을 증진하기 위해 어머니와의 애착 및 학업적 실패내성을 중요성을 강조하였다는 데 연구의 의의가 있다.
Objective: The present study investigated the mediating role of academic failure tolerance on the relations between maternal attachment and students’ academic stress, life satisfaction, and school adjustment. We also examined if the structural differences in the relations exist between low- and high-achieving students.
Method: Among 1,227 fifth-grade students from the Panel Study on Korean Children (PSKC) in 2012, 302 low-achieving students (bottom 24.6%) and 326 high-achieving students (top 26.6%) based on the T score of the Korean version of the Child Behavior Checklist (CBCL) were selected and analyzed for the research purpose.
Results: Results revealed that academic failure tolerance served as a pathway linking maternal attachment to students’ academic stress, life satisfaction, and school adjustment. Specifically, the mediating effects of post failure action were significant for low-achieving students. Conversely, the mediating effects of preferred task difficulty were significant in the high-achieving group. Results from multigroup structural equation modeling yielded one path from post failure action to life satisfaction was significant only in the low-achieving group but not in the high-achieving group.
Conclusions: This study highlights the importance of maternal attachment and academic failure tolerance. The results can be used to inform programs designed to increase low-achieving students’ psychological well-being and school adjustment.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.