Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

A Study of Korean Early Childhood Teachers’ Gender Beliefs and Practices한국 유아 교사의 젠더 신념과 관행에 대한 연구

Other Titles
한국 유아 교사의 젠더 신념과 관행에 대한 연구
Authors
김명희
Issue Date
Jun-2022
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
early childhood teachers; gender beliefs; gender practices; Korean early childhood teachers’ gender beliefs; 유아교사; 젠더 신념; 젠더 교육 관행; 한국 유아 교사의 젠더 신념
Citation
International Journal of Early Childhood Education, v.28, no.1, pp 1 - 24
Pages
24
Journal Title
International Journal of Early Childhood Education
Volume
28
Number
1
Start Page
1
End Page
24
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152647
DOI
10.18023/ijece.2022.28.1.001
ISSN
1226-9557
2733-9653
Abstract
This qualitative study aims to explore Korean early childhood teachers’ gender perceptions and how those perceptions translate into their classroom practices. The data were collected through semi-structured interviews with six early childhood teachers. The data analysis revealed that the teachers possessed gender sensitivity, while acknowledging the value of gender equality. They also perceived early childhood centers as sites for promoting sound gender perspectives among children. At the same time, however, they experienced conflicts between ideas that gender is primarily socially constructed, on the one hand, or biologically determined, on the other, when confronting gender differences that seem innate. Informed by their views on gender and knowledge on the nature of early childhood education, the teachers preferred to make natural, verbal interventions when children showed gender-stereotyped behaviors. Based on these findings, this study particularly highlights a need for professional teacher training on gender issues.
본 질적연구 논문은 한국 유아 교사들의 젠더 인식과 젠더 관련 교육 활동을 고찰한다. 연구자료는 6명의 유아 교사와의 반구조적 인터뷰를 통해 수집했다. 자료 분석 결과, 교사들은 젠더 감수성을 소유하고 양성평등의 중요성을 인정하고 있었다. 그러나 교사들은 성 차이점이 타고난 것처럼 보여지는 상황에 직면했을 때에는, 젠더는 주로 사회적으로 형성된다는 인식과 생물학적으로 결정된다는 인식 간의 충돌을 내적으로 경험하고 있었다. 유아들이 성 고정관념을 드러내는 행동을 했을 때, 교사들은 자신의 젠더에 대한 견해와 유아교육의 본질에 대한 지식의 영향으로, 주로 말을 사용해서 자연스럽게 상황에 개입하는 것을 선호했다. 연구결과를 바탕으로 본 연구는 젠더 문제에 관한 교사교육의 필요성을 특히 강조한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
영어영문학부(대학) > 영어영문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Myong Hee photo

Kim, Myong Hee
영어영문학부(대학) (영어영문학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE