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공간적 상호작용 특성이 소셜로봇의 외형인식에 미치는 영향Impact on User Perception for Social Robot Appearance by Spatial Interaction Characteristics

Other Titles
Impact on User Perception for Social Robot Appearance by Spatial Interaction Characteristics
Authors
이주회박태욱
Issue Date
Jun-2022
Publisher
한국기초조형학회
Keywords
social robot; HRI; spatial interaction; social interaction; user perception; 소셜로봇; 인간-로봇 상호작용; 공간적 상호작용; 사회적 상호작용; 사용자 인식
Citation
기초조형학연구, v.23, no.3, pp 289 - 300
Pages
12
Journal Title
기초조형학연구
Volume
23
Number
3
Start Page
289
End Page
300
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152664
DOI
10.47294/KSBDA.23.3.22
ISSN
1598-8635
2713-5993
Abstract
본 연구의 목적은 가정이라는 개인의 사적인 사용 환경 속에서 인간-로봇 간의 공간적 상호작용 특성이 소셜로봇 외형에 대한 사용자 인식에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이를 위해 소셜로봇의 외형 유형별 사용자 선호 반응을 공간적·사회적 상호작용에 따른 평가 항목별로 비교 분석하는 정량적 실험을 진행하였고, 더욱 과학적이고 객관적인 접근 방식으로 향후 소셜로봇의 형태 디자인 및HRI 연구 방향을 제시하고자 한다. 본 연구는 다음과 같은 방법으로 진행되었다. 먼저 기존 로봇의 외형 유형별 사용자 선호 특성과 인간-로봇 상호작용에 대한 문헌 조사를 시행하였고, 이후 사람형·동물형·사물형 3가지로 소셜로봇의 외형을 분류하여 총 25개의 실험 자극물은 개발하였다. 총 137명의실험 참가자들에게 구글 설문지로 5개의 실험 자극물을 노출한 후 제시된 4가지 평가 기준에 따라 선호하는 로봇을 선택하도록 하였다. 이 과정에서 위 실험 과정을 5회 반복하여 특정 실험 자극물에 대한 편향적 인지 반응의 영향을 최소화하였다. 실험 결과, 다음과 같은 3가지 결론을 도출하였다. 첫째, 소셜로봇의 사용 환경에 따라 로봇의 형태에도 변화를 주어야 한다. 사용 환경의 특성에 따라 사용자의 니즈가 달라지기에 이러한 차이를 더욱 세부적으로 이해해야 한다. 둘째, 소셜로봇에 대한 사용자의 수용도 수준에 따라 다른 형태의 로봇 외형이 요구된다. 로봇과의 생활 공간을 거실로 제한하는 사용자와 침실까지 허용 가능한 사용자가 선호하는 로봇의 유형과 형태는 차이가 있다. 그렇기에 사용자들이 갖는 심리적 거부감을 해소할 수 있는 로봇 디자인을 살펴볼 필요가 있다. 마지막으로 인간·로봇·환경이라는 3가지 요소가 갖는 상호 연관성을 융·복합적 사고로 바라봐야 한다. 각각의 다른 특성들이 잘 어우러져 안정적인 상호작용을 구축할 때 비로소 인간은 한 공간에서 로봇과 조화로운 공존을 시작하게 될 것이다.
The purpose of this study is to determine how the spatial interaction characteristics between humans and robots affect the user perception of social robot appearance in the private user environment of an individual called home. The intention was to suggest the directions for future study on shape design and HRI of social robots in a more specific and objective approach. This study proceeded in the following manner. First, a literature search was conducted for user preference characteristics by appearance type of existing robots and HRI, and then a total of 25 experimental stimuli were developed by classifying the appearances of the robots in three types: humanoid, animal type, and thing type. After the exposure of five experimental stimuli to a total of 137 experimental participants with a Google questionnaire, they were asked to choose their preferred robot according to the presented four evaluation criteria. The following three conclusions were drawn as a result of this experiment: First, the shape of the robot must also be changed depending on the user environment of the social robot. Since the users’s needs vary according to the characteristics of the user environment, it is important to understand these differences in more detail. Second, a different type of robot appearance is required according to the user’s acceptance level for a social robot. The preference of a user who limits their living space with the robot to the living room and a user who allows up to the bedroom reveals the different types and shapes of robots. Therefore, it needs to look at the robot design that could resolve the psychological rejection of users. Finally, the interrelationship of the three elements of human, robot, and environment should be viewed through convergence and complex thinking. Humans will only begin harmonious coexistence with robots in one space when stable interactions are built well through a blending of each of the different characteristics.
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