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온라인 플랫폼을 기반으로 한 제품디자인 협업시스템에 관한 연구A Study on the Product Design Collaboration System Based on Online Platform

Other Titles
A Study on the Product Design Collaboration System Based on Online Platform
Authors
유창국
Issue Date
Jun-2022
Publisher
한국디자인문화학회
Keywords
Post Corona(포스트 코로나); Digital Transformation(디지털 대전환); Collaboration System(협업 시스템); Open Platform(오픈 플랫폼)
Citation
한국디자인문화학회지, v.28, no.2, pp 223 - 232
Pages
10
Journal Title
한국디자인문화학회지
Volume
28
Number
2
Start Page
223
End Page
232
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152712
DOI
10.18208/ksdc.2022.28.2.223
ISSN
1598-6497
Abstract
전 세계를 위협하며 다가온 코로나 팬데믹의 영향으로 일상에 지친 사람들은 위축된 사회적 관계를 회복하고 원활한 소통과 교류를 위해 온라인 커뮤니티로모여들고 있다. 이곳에서 지식과 정보를 나누고, 새로운 콘텐츠를 생성하며 변화된 삶의 가치와 의미를 되찾으려 하는 중이다. 이처럼 새로운 경제 질서와 삶의표준을 재정의하는 뉴노멀 시대의 온라인 플랫폼 활용은 디자인 분야에 혁신적 변화와 함께 제품에 대한 경험과 가치를 새롭게 재구성하고 있다. 다가올 포스트코로나와 디지털 대전환의 흐름 속에 협력적 비즈니스모델창출과 플랫폼에 의한 생산성 이슈는 차별화된 미래가치의 핵심전략이 될 것으로 예측된다. 따라서 본연구는 온라인을 매개로 유입되는 다양한 콘텐츠와 지식정보를 바탕으로 새롭게 전환되어가는 제품개발의환경적 여건과 변화된 디자인 프로세스에 주목하여 디자이너, 소비자, 기업 등 실질적 참여 주체가 만들어가는 플랫폼 기반 협업시스템을 연구하고자 하였다. 3장, 기업사례 연구를 통해 개방형 플랫폼 안에서 이해관계자의 자발적 참여와 교감이 혁신적 디자인 결과와 상생의 시너지로 이어진다는 것을 확인할 수 있었다. 4 장에서는 플랫폼 전략의 필요성을 언급하면서 집단지성의 힘을 활용해 사용자가 사용자를 위해 새로운 가치를 창출해 가는 네트워크 가치생성 시스템임을 강조하였다. 이어서 새로운 제품기획 및 개발을 위한 협업시스템의 조직적 기능에 관하여 3단계 구조모형을 제안하고 마지막 연구내용을 종합하면서 온라인 협업 플랫폼 미래가치와 발전을 위한 디자이너의 창의적 역할로 협업체계를 최적화시키고 그 성과를 극대화할 수있는 퍼실리레이터(Facilitator)로서의 주체적 리더십을제언하였다.
Due to the influence of the COVID-19 pandemic, which has threatened the world, people who are tired of their daily lives are gathering in the online community to restore contracted social relations and to communicate and exchange smoothly. they are trying to share knowledge and information, create new content, and regain the changed value and meaning of life. As such, the use of online platforms in the New Normal era, which refines new economic order and standards of life, is reshaping the experience and value of products along with innovative changes in the design field. In the coming trend of post-COVID-19 and digital transformation, platform-based cooperative business model creation and productivity issues are expected to be key strategies for differentiated future values. Therefore, this study attempted to study a platformbased collaboration system created by actual participants such as designers, consumers, and companies by paying attention to the newly converted product development conditions and changed design process based on various contents and knowledge information flowing online. Chapter 3, through a corporate case study, it was confirmed that the voluntary participation and communication of stakeholders within an open platform lead to innovative design results and cooperative synergy. Chapter 4, referring to the necessity of a platform strategy, emphasized that it is a network value creation system in which users continuously create new values for users by utilizing the power of collective intelligence. Subsequently, while proposing a structural model of the three-stage platform utilization and creative collaboration system for product development, it suggested independent leadership as a facilitator to optimize the collaboration system with the creative role of designers for the future value and development of the online collaboration platform.
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You, Chang Kuk
미술대학 (산업디자인과)
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