Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영유아교사의 관찰역량 척도 개발 및 타당화 연구The scale development and validation of observational capacity of the early childhood teachers

Other Titles
The scale development and validation of observational capacity of the early childhood teachers
Authors
조성희박현정
Issue Date
Jun-2022
Publisher
한국부모교육학회
Keywords
toddlers and preschoolers; play; early childhood teachers; observational capacity; scale development; 영유아; 놀이; 영유아교사; 관찰역량; 척도 개발
Citation
부모교육연구, v.19, no.2, pp 5 - 30
Pages
26
Journal Title
부모교육연구
Volume
19
Number
2
Start Page
5
End Page
30
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152713
ISSN
1738-4133
Abstract
본 연구는 영유아교사가 영유아들의 놀이를 관찰하면서 적절하게 개입하여 놀이가 심화 및 확장되어 배움이 일어나도록 하는 역할을 하기 위해 필요한 관찰역량을 측정할 수 있는 도구를 개발하고 이를 타당화하는데 목적이 있다. 연구절차는 문헌 고찰 및 2차에 걸친 전문가 타당도를 거쳐 최초 226문항을 58문항으로 선별하였다. 그 후, 서울, 경기, 인천, 강원, 광주, 제주지역의 영유아교사 287명을 대상으로 설문조사를 진행하였으며 본 연구에서 개발하고자 하는 영유아교사의 관찰역량척도의 구성타당화를 위해 IBM SPSS Statistic 21을 사용하여 신뢰도 검증 및 탐색적 요인분석 등을 실시하였다. 분석결과 척도는 ‘관찰의 지식(13문항)’, ‘관찰의 기술(12문항)’, ‘관찰의 태도(7문항)’ 라는 3개의 요인에 기초한 32개의 문항으로 구성되었으며, 신뢰도 분석결과 전체 신뢰도 .98로 신뢰도가 높은 척도임이 확인되었다. 이러한 본 연구의 결과를 통해 영유아중심・놀이중심 교육과정을 운영하는 보육 및 교육기관 현장의 교직원이 스스로 자신의 관찰역량을 평가하고 분석할 수 있는 도구가 개발되었다는 점에서 의의를 가질 수 있으며, 영유아교사의 관찰역량강화를 위한 프로그램이 부재한 상황에서 영유아교사의 관찰역량강화를 위한 프로그램 개발에 유용하게 사용될 이론적 근거가 될 수 있을 것으로 기대한다.
This study aims to develop a scale that can measure observational capacity, which is required for early childhood teachers to develop toddlers and preschoolers, to extend their play and to learn in the end with appropriate observation and intervention, and to validate the proposed scale. In the procedure,58 questions were extracted from a total of 226 questions. Second, we conducted a literature review and expert validity. Third, the survey was conducted on 287 early childhood teachers across Seoul, Gyeonggi-do, Incheon, Gangwon-do, Gwangju, and Jeju-do. Fourth, confirmatory factor analysis and exploratory factor analysis were examined for construct validity of the observational capacity scale of early childhood teachers, using SPSS 21.0. The scale, followed by the analysis, consisted of 32 questions based on 3 factors: ‘the knowledge of observation (13 questions)’, ‘the skills of observation (12 questions)’, and ‘the attitude of observation (7 questions)’. The observational capacity scale is confirmed as highly reliable with a Chronbach’s coefficient alpha of .98. The results of this study are significant. The scale is developed for the faculty in the nursery and educational institution, where toddlers, preschoolers, and the play-centered curriculum is operated. The scale is also developed to self-evaluate and to analyze its own observational capacity. However, there is an expectation in that this study can be a theoretical basis for the development of strengthening the observational capacity in the absence of a related program.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE