Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사의 반복이 한국어 초급 학습자에게 미치는 영향 연구 - 교사-학습자 간 상호작용 과정을 중심으로 -A Study on the Effect of Teacher Repetition on Beginning Level Korean Class: Based on interaction between teacher and learners

Other Titles
A Study on the Effect of Teacher Repetition on Beginning Level Korean Class: Based on interaction between teacher and learners
Authors
이원주
Issue Date
Nov-2021
Publisher
연세대학교 언어연구교육원 한국어학당
Keywords
교사 반복; 반복 전략; 자기 말 반복; 상호작용; 대화분석; teacher repetition; repetition strategy; self-repetition; interaction; conversation analysis
Citation
외국어로서의 한국어교육, v.63, pp 141 - 163
Pages
23
Journal Title
외국어로서의 한국어교육
Volume
63
Start Page
141
End Page
163
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/152978
DOI
10.21716/TKFL.63.6
ISSN
1598-8201
2671-6240
Abstract
본 연구는 반복을 교사와 학습자의 상호작용에서 나타나는 의미 있는 과정이라 보고 한국어 초급 수업에서의 교사와 학습자 간의 대화를 분석하여 교사가 자신의 발화를 반복하는 행위를 다섯 가지 유형으로 분류하고 각 유형에서 나타난 반복의 효과와 기능에 대해 분석하였다. 연구 결과, 반복의 유형은 ‘강조를 위한 반복’, ‘제시와 연습 간 연결을 위한 반복’, ‘집단 반응 유도를 위한 반복’, ‘이해를 위한 반복’, ‘학습자의 오류 암시 및 자기수정을 위한 반복’으로 나뉘었다. 이들은 언어 지식 수업과 언어 기능 수업에서 고루 나타났는데, 이는 교사가 본인의 말을 반복하는 행위가 단순히 강조의 수단이나 무의미한 행위가 아니라 특정한 의도를 가지고 일어남을 의미함과 동시에 교사가 주체적이고 적극적으로 반복 전략을 선택하여 사용하는 것을 증명한다. 따라서 본 연구는 그간 미진했던 한국어 교육 분야에서의 교사 반복 연구의 기반을 마련하고 반복을 보다 유의미하고 적극적인 상호작용 수단으로 보았다는 점에서 의의를 갖는다. 또한 교사의 반복 유형과 특징, 그것의 영향에 대한 본고의 분석을 토대로 반복을 적극적으로 활용하는 효과적인 교육이 이루어지기를 기대한다.
This study considers repetition a meaningful process in teacher-student interaction and analyzes the conversation between them in beginning level Korean class. Also, this study classifies the act of repetition into five types and analyzes the effect and function of each type. As a result of the study, the five types of repetition are ‘repetition for emphasis’, ‘repetition for connection between presentation and practice’, ‘repetition for group response’, ‘repetition for understanding’, and ‘repetition for implying learner’s error and inducing self-modification’. These acts provided evidence that the teacher makes the choice of utilizing the repetition strategy. The teacher’s repetition is not just for emphasis or a meaningless act, but it is a strategy to strengthen the interaction with learners. Therefore, this study is significant in that it laid a strong foundation for repetition research in the Korean education field. Also, this study considers repetition more meaningful and active means of interaction in teaching Korean than the previous studies. I hope that teachers could recognize the types and functions of their repetition and actively utilize it based on this study.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE