Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지역기반 자녀돌봄 공동체의 지속적 운영에 관한 연구: 초등학생 자녀돌봄 공동체 참여자의 경험을 중심으로A Study on the Sustainable Operation of Community-based Childcare: A Case Study of a School-age Childcare Community of Participants

Other Titles
A Study on the Sustainable Operation of Community-based Childcare: A Case Study of a School-age Childcare Community of Participants
Authors
전지원
Issue Date
Aug-2021
Publisher
한국가족자원경영학회
Keywords
지역기반 초등학생 자녀돌봄 공동체; 초등돌봄 정책; 가족친화 지역사회; 복지자원; Community-based Childcare; School-age Children Care policy; Family Friendly Community; Welfare Resources
Citation
가족자원경영과 정책, v.25, no.3, pp 31 - 45
Pages
15
Journal Title
가족자원경영과 정책
Volume
25
Number
3
Start Page
31
End Page
45
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/153055
DOI
10.22626/jkfrma.2021.25.3.003
ISSN
1738-0391
2713-9662
Abstract
본 연구는 자발적으로 형성된 지역기반 초등학생 자녀돌봄 공동체 구성원을 대상으로 돌봄공동체 참여 및 운영에 대해 어떠한 인식을 하고 있는가를 탐색하였다. 이를 위해 서울과 경기 지역에서 5년 이상 운영되고 있는 지역기반 초등자녀 돌봄공동체의 구성원 중 직업활동을 하는 기혼여성 10인과의 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 본 연구 결과에 따르면, 지역기반 초등학생 자녀돌봄 공동체는 일ㆍ가정 양립 정책의 주요 영역인 자녀돌봄에 대한 다양한 욕구 충족 및 가족친화 지역사회 구축을 통한 상생의 돌봄문화 조성에 기여함을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 지역기반 초등학생 자녀돌봄 공동체가 지역사회의 복지역량 증진에 유용한 복지자원으로 연계하기 위한 관련 정책 및 서비스를 모색하는 데 시사점을 제공할 것이다.
Despite efforts to expand public care services as social demands increase, the problem of the after-school self-care of elementary school students who were in the situation of care cliff remains. Thus, this study focused on community-based childcare to solve the issue of school-age childcare in Korea. The purpose of this study was to explore the experience of community-based childcare of participants who had school-aged children who lived in Seoul and GyeongGi province (Korea). Focus group interviews were conducted with ten married working mothers among clients of a community-based childcare provider that has been operating for more than five years. Based on the findings of this study, it is clear that community-based childcare is a useful welfare resource. In addition, the results of this study can be used as data for developing policies and programs for school-age childcare or the after-school self-care of elementary school students. Furthermore, it may broaden the horizons of research related to community-based childcare.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 가족자원경영학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE