Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교육대학 온라인 무용수업 사례와 학습자들의 학습경험에 관한 연구A Case Study on an Online Dance Class at a University of Education and the Learning Experiences of Learners

Other Titles
A Case Study on an Online Dance Class at a University of Education and the Learning Experiences of Learners
Authors
김소연박지연
Issue Date
Mar-2021
Publisher
한국무용연구학회
Keywords
온라인 수업; 온라인 콘텐츠; 무용 수업; 사례연구; online class; online content; dance class; case study
Citation
한국무용연구, v.39, no.1, pp 53 - 76
Pages
24
Journal Title
한국무용연구
Volume
39
Number
1
Start Page
53
End Page
76
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/153153
DOI
10.15726/jkd.2021.39.1.003
ISSN
1975-8502
2713-8704
Abstract
본 연구는 질적사례연구로서 교육대학 무용 수업에서 온라인 수업을 통해 학습자가 경험하는 교육환경을 탐색하고 무용실기의 온라인 학습이 갖는 교육적 의미를 탐색하는데 연구의 목적을 두고 있다. 연구의 대상은 국내 K교육대학교 31명의 학생들이다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육대학 온라인 무용 수업은 15주 중에 8주간 운영하였으며, 온라인 콘텐츠는 교수자가 직접 촬영, 제작하여 학교 시스템의 e-강의실에 탑재하여 제공되었다. 둘째, 온라인 수업운영방식은 학습자의 학습효과를 높이기 위한 전략과 쌍방향 소통에 주안점을 두었다. 셋째, 학습자의 경험을 토대로 한 진술에서 무용 수업의 온라인 학습에 대한 유용성과 한계성을 탐색해 볼 수 있었다. 본 연구 결과를 바탕으로 대학에서 온라인 무용 수업 설계 시 고려할 요인 및 후속 연구에 대한 교육적 시사점을 제안하였다. 본 연구가 온라인 무용 수업을 설계하는데 참고할 수 있는 기초자료가 되길 바란다.
The purpose of the present study is to explore the educational environment experienced by learners in online classes during a dance course at a university of education as well as the educational meaning of online learning in terms of a dance practicum. The subjects of the study were 31 students at K university of education in Korea. The results of the study are as follows. First, the online dance class at the university of education was administered for 8 weeks out of a total of 15 weeks. The online content was personally filmed and produced by the teacher and then provided after being loaded onto the school system’s e-lecture hall. Second, the method of administering the online class focused on strategies aimed at increasing learning effectiveness for learners as well as bilateral communication. Third, testimonies based on learner experiences offer the chance to explore the utility and limitations involved in the online learning of dance classes. Based on the results, the study proposes educational implications for follow-up research as well as factors that need to be considered when designing online dance classes at universities. The present study hopes to be used as basic data that can be referenced when designing online dance classes.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
이과대학 > 체육교육과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE