Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

테크놀로지를 활용한 음악 창작교육 연구 동향Research trends in teaching and learning music composition using technology

Other Titles
Research trends in teaching and learning music composition using technology
Authors
신혜경
Issue Date
Apr-2020
Publisher
한국음악교육공학회
Keywords
Music education; music technology; creating music; music composition; research trend; 음악교육; 음악 공학; 음악 창작; 작곡; 연구동향
Citation
음악교육공학, no.43, pp 129 - 146
Pages
18
Journal Title
음악교육공학
Number
43
Start Page
129
End Page
146
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1538
DOI
10.30832/JMES.2020.43.129
ISSN
1598-8252
Abstract
본 연구는 테크놀로지를 활용한 작곡을 중심으로 한 음악 창작교육 연구의 동향 고찰을 목적으로 수행되었다. 연구 대상은 2000년부터 2019년까지 20년간 해외 전문학술지에 수록된 연구 101편이었으며, 출간 연도, 교과교육, 교육 공학의 세 가지 범주와 여섯 가지 하위 범주에 근거하여 분석한 결과는 다음과 같았다. 첫째, 연도별 및 5년의 기간별 논문 출간 빈도는 뚜렷한 증가의 경향을 보이지 않았다. 반면 2000년대와 2010년대에 출간된 논문 수를 비교했을 때 빈도가 크게 증가했음을 알 수 있었다. 둘째, 연구 주제는 학습자의 창작 방식을 분석한 연구의 빈도가 가장 높았고, 창작 교수·학습 상호작용을 포함한 연구와 지도 방법을 다룬 연구가 그 뒤를 이었다. 셋째, 연구 대상으로는 초, 중등학생을 모두 포함한 학습자가 가장 높은 비율을 차지하고 있었다. 다중 연구 대상인 복합 범주의 학습자를 포함하면 과반수의 연구가 초, 중등 학생을 대상으로 이루어진다고 볼 수 있다. 다음으로는 음악가를 대상으로 한 연구의 빈도가 높았다. 넷째, 연구 방법은 질적연구의 빈도가 월등하게 높았으며, 특히 사례연구의 활용도가 높았다. 다섯째, 테크놀로지를 활용한 작곡 교수·학습에서 사용한 매체는 컴퓨터를 중심으로 한 디지털 미디어가 과반수를 차지하였다. 특히 뉴미디어 범주와 두 가지 이상의 매체를 활용한 복함 범주에서의 활용도를 고려할 때 컴퓨터가 거의 대부분의 창작 연구에 사용되었다고 볼 수 있다. 여섯째, 작곡 교육은 대부분 면대 면 환경에서 이루어지고 있었으며, 웹이나 모바일 환경의 비중은 매우 낮게 나타났다. 이와 같이 테크놀로지를 활용한 음악 창작이라는 특화된 분야임에도 불구하고 다양한 연구 주제와 연구 대상에 걸쳐 다각적인 연구 방법을 통한 고찰이 이루어지고 있는 점은 우리나라 창작 교육 연구와 학교 현장에 시사하는 바가 크다고 하겠다.
This study aimed to examine the research trends in education on music composition using technology. In total, 101 studies regarding music composition using technology published in international journals from 2000 to 2019 were analyzed. The results based on three categories and six subcategories of publication year, music education subject area, and educational technology were as follows. First, the ratio of publications by year and a period of five years did not show a substantial difference. However, when comparing the 2000s and 2010s, the number of publications increased meaningfully. Second, regarding research topics, the frequency of research on learners’ compositional procedures and strategies was the highest, followed by that on teaching and learning, including teacher-learner interactions. Third, learners, including both primary and secondary students, accounted for the highest proportion of research participants. Including learners of complex subjects, the majority of research was conducted with students. Further, the frequency of studies about professional musicians was also high. Fourth, regarding the research method, the frequency of qualitative research was exceptionally high, especially using the case study method. Fifth, digital media centered on computers accounted for the majority of media used in composing activities utilizing technology. Particularly, considering the new media or the complex category using two or more media, computers were used in almost all studies. Sixth, most studies were conducted in face-to-face environments while the proportion of research using web or mobile, which has already become a part of daily life, appeared to be very low.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 음악교육전공 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE