Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아기질 및 모애착과 유아 사회성의 관계에서 놀이성의 매개효과The Mediating Effect of Playfulness on the Relationship between Temperament and Sociability, Maternal Attachment and Sociability in Preschoolers

Other Titles
The Mediating Effect of Playfulness on the Relationship between Temperament and Sociability, Maternal Attachment and Sociability in Preschoolers
Authors
전유진유미숙
Issue Date
Mar-2020
Publisher
열린부모교육학회
Keywords
유아기질; 모애착; 놀이성; 유아 사회성; early child temperament; maternal attachment; playfulness; early child sociability
Citation
열린부모교육연구, v.12, no.1, pp 21 - 42
Pages
22
Journal Title
열린부모교육연구
Volume
12
Number
1
Start Page
21
End Page
42
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1585
DOI
10.36431/JPE.12.1.2
ISSN
2092-5743
Abstract
이 연구는 유아기질 및 모애착과 유아 사회성의 관계에서 놀이성의 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 서울·경기도 소재의 유치원과 어린이집 9곳에 재원 중인 만 4세∼6세 유아의 어머니 404명을 대상으로 자료를 수집하였다. 자료분석은 SPSS 24.0, PROCESS macro ver. 3.2를 이용하여 기술통계분석, 상관분석, 매개효과 검증 및 부트스트래핑을 실시하였다. 분석결과 첫째, 정서성 기질은 유아의 사회성에 유의한 영향을 미쳤으나, 놀이성을 통한 매개효과는 유의하지 않았다. 둘째, 활동성 기질은 유아의 사회성에 직접적인 영향을 미치지 않았지만 놀이성을 매개로 간접적인 영향을 미쳤다. 셋째, 사회성 기질은 유아의 사회성에 직접적인 영향을 미치며, 놀이성을 통해서도 간접적인 영향을 미쳤다. 넷째, 모애착은 유아의 사회성에 직접적인 영향을 미치며, 놀이성을 통해서도 간접적인 영향을 미쳤다. 본 연구에서는 유아의 활동성, 사회성 기질, 모애착과 유아의 사회성의 관계에서 놀이성의 매개효과를 검증하였다. 이 결과는 유아의 사회성 증진을 위한 주요요인과 그 영향을 규명했다는 데에 의의가 있다.
This study examined the mediating effect of playfulness on the relationship between child temperament and child sociability, maternal attachment and child sociability. For this study, the data was collected through questionaire method from 404 mothers whose 4-6 years old children attended nine different daycare centers and kindergartens located in Seoul and Gyeonggi Province. Descriptive statistics and correlation analysis was analyzed by SPSS 24.0 and PROCESS macro ver. 3.2 and the verification of mediating effect and bootstrapping was done by PROCESS macro model 4. The result of analysis were as follows: First, the emotional temperament affected child sociability but mediating effect through playfulness wasn’t effective. Second, the activity temperament didn’t affect child sociability directly but it is effective indirectly through playfulness. Third, the social temperament affect child sociability directly and it is effective indirectly through playfulness. Fourth, the maternal attachment affect child sociability directly and it is effective indirectly through playfulness. This study examined the mediating effect of playfulness on the relationship between child activity, social temperament, maternal attachment and child sociability. This result has great significant for identifying influence on important factors for improvement of child sociability.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE