Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

예비음악교사의 감상 수업에 관한 인식 형성 과정 탐색Exploration of Pre-service Music Teachers’ Construction of Perception about Music Appreciation Instruction

Other Titles
Exploration of Pre-service Music Teachers’ Construction of Perception about Music Appreciation Instruction
Authors
신혜경
Issue Date
Apr-2015
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v.15, no.4, pp 469 - 496
Pages
28
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
15
Number
4
Start Page
469
End Page
496
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/159078
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
본 연구는 예비음악교사의 음악 감상 수업에 대한 인식 형성 과정 탐색을 목적으로 한다. 연구 문제는 다음과 같다. 1) 예비음악교사들은 감상 수업의 의미를 어떻게 이해하고 형성해나가는가? 예비음악교사들이 감상 수업의 계획 및 시연 과정에서 경험하는 어려움과 보람은 무엇인가? 3) 예비음악교사들이 생각하는 좋은 감상 수업과 이를 위하여 요구되는 교사 역량은 무엇인가? 연구 대상은 A 대학원 ‘감상지도법’ 강좌를 수강한 예비음악교사들이며, 수업반성저널과 수업지도안, 동료 및 자기평가지, 그리고 연구자 연구일지 등을 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 예비음악교사들은 문헌 고찰과 수업시연에서 경험하는 반성적 실천을 통하여 감상 수업의 개념을 구체화하였으며, 특히 감상 활동의 인지적인 측면에 주목하였다. 둘째, 예비음악교사들이 수업시연 과정에서 겪는 어려움은 수업지도안의 논리적 구성과 교수・학습 자료의 선정 및 제작, 다양한 시대와 장르를 포괄하는 감상 수업의 범위, 학습자 중심 수업을 위한 학생의 수준 이해와 소통, 인지적 활동 촉진을 위한 피드백 제공으로 나타났다. 반면 예비음악교사들은 자신의 장점을 발휘할 수 있는 영역 발견, 다양한 주제의 감상 수업 가능성 탐색, 시연에 대한 동료들의 공감과 인정에서 보람을 느끼는 것으로 나타났다. 셋째, 예비음악교사들은 좋은 감상 수업의 요인을 명확한 학습목표 설정, 수업에 대한 논리와 타당성, 다양한 활동을 통한 몰입, 학습자 스스로 사고할 수 있는 시간, 음악을 듣고, 느끼고, 사고하고, 표현하기의 연계로 제시하였으며, 이를 위한 교사 자질을 도출하였다. 본 연구는 음악 교사의 실천적 지식 형성 과정을 예비음악교사의 관점에서 탐색했다는 점에서 시사점을 가진다.
The purpose of this study was to explore how pre-service music teachers construct concepts about the teaching methods of music appreciation by analyzing their reflective journals. Fifteen pre-service music teachers who had taken the Teaching Method of Music Appreciation course participated in this study. The participants were asked to write reflective journal entries for every class during the semester, including midterm and final reflective journals. The research questions were as follows: 1) How did the pre-service music teachers construct concepts about the teaching methods of music appreciation? 2) What problems did the pre-service music teachers encounter while planning their lessons? and 3) Based on their experiences during this course, what did they find to be significant for effective music appreciation instruction, and which qualifications did they think music teachers should possess for effective instruction? The results were as follows. First, the pre-service music teachers constructed the concepts of music appreciation by analyzing literatures and experiencing microteaching processes. Second, overall, the pre-service music teachers experienced difficulties during the process of designing lesson plans, selecting and producing the teaching materials, and covering the broad range of learning content and learner-centered instruction. On the other hand, they discovered the topics they wanted to specialize in, realized the potential of various types of music appreciation lessons, and received empathy and recognition from their peers. Third, the pre-service music teachers identified the conditions of effective music appreciation instruction along with the necessary qualifications of music teachers as follows: definite learning objectives, validity and logic about the instruction, learners’ immersion, reasonable time allotted for thinking, the process of listening to and sensing music, and thinking about and expressing their ideas. According to these results, this study made suggestions for enhancing reflective pre-service music teacher education.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 음악교육전공 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE