Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중등예비교사들의 교육실습을 통한 음악교사효능감 변화The Influence of Student-Teaching Experiences on Pre-Service Music Teacher Efficacy

Other Titles
The Influence of Student-Teaching Experiences on Pre-Service Music Teacher Efficacy
Authors
신혜경
Issue Date
Dec-2015
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v.15, no.12, pp 111 - 135
Pages
25
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
15
Number
12
Start Page
111
End Page
135
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/159166
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
본 연구는 중등예비음악교사들의 교육실습 전-후 음악교사효능감 변화 고찰을 목적으로 한다. 연구자는 음악교사효능감의 교육적 유용성에 주목하여 예비음악교사들의 교육실습 경험을 통한 음악교사효능감 변화를 살펴보았다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 중등예비음악교사들의 교육실습 전-후 음악교사효능감은 어떠한 차이를 가지는가? 둘째, 중등예비음악교사들의 진로계획에 따른 교육실습 전-후의 예비음악교사효능감은 어떠한 차이를 가지는가? 예비음악교사효능감 실습 전-후의 측정 결과, 교육실습 반성저널, 심층면담 내용을 분석하여 도출한 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육실습 기간 동안 예비음악교사들의 효능감은 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 여섯 가지 하위 영역 중 대인관계영역을 제외한 음악교과지도, 생활지도, 자기조절효능감, 과제난이도, 결과기대감의 다섯 가지 영역에서 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 교육실습 전에는 교직을 희망하는 학생들의 효능감이 비교직집단보다 높게 나타났으나, 실습 후 측정 결과에서는 두 집단의 차이가 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 밝혀졌다. 예비음악교사교육에 대하여 음악교사효능감 향상을 위한 교육실습의 의의 및 실습저널의 역할, 예비음악교사들의 진로결정 방식에 대한 시사점을 언급하였다.
This study aimed to explore changes observed in pre-service music teachers’ efficacy as a result of their student-teaching experience. The research questions were as follows: first, how did the pre-service music teachers’ teacher efficacy differ before and after the teaching practicum?; second, how did the pre-service music teachers’ teacher efficacy differ before and after the teaching practicum with respect to their career plan? Forty pre-service music teachers who had experienced a teaching practicum in 2015 participated in the research. The data resources were a pre-service music teaching efficacy scale, reflective journals for teaching practicums, and in-depth interviews. The results were as follows. First, after the student-teaching period, pre-service music teachers’ teaching efficacy was statistically improved. Scores for music teaching, student guidance, self-regulation, task difficulty preference, and outcome expectancy were improved; only the personal relationships score did not improve. Second, before the teaching practicum, teacher track students’ music teacher efficacy score was higher than for non-teacher track students. However, after the teaching practicum period, there were no statistically significant differences between the music teacher efficacy scores of both groups.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 음악교육전공 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE