Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

재창조 악기연주가 학령기 아동의 자기격려와 정서표현에 미치는 영향Effect of Re-creative Instrumental Playing on Self- Encouragement & Emotional Expression of School-Aged Children

Other Titles
Effect of Re-creative Instrumental Playing on Self- Encouragement & Emotional Expression of School-Aged Children
Authors
문지영
Issue Date
Apr-2024
Publisher
한국음악치료학회
Keywords
재창조 악기연주; 학령기 아동; 자기격려; 정서표현; re-creative instrumental playing; school aged children; self-encouragement; emotional expression
Citation
한국음악치료학회지, v.26, no.1, pp 53 - 79
Pages
27
Journal Title
한국음악치료학회지
Volume
26
Number
1
Start Page
53
End Page
79
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/160089
DOI
10.21330/kjmt.2024.26.1.53
ISSN
1598-916X
2671-6070
Abstract
본 연구는 재창조 악기연주 활동이 학령기 아동의 자기격려와 정서 표현에 미치는 영향을 검증하는데 목적이 있다. 연구에는 서울 소재 00 교육지원청 소속 7개 학교 1-6학년 18개 학급 299명과 충남 소재 00 교육지원청 소속 7개 학교 1-6학년 9개 학급 134명로 총 433명이 참여하였고, 최종적으로 409명의 데이터가 분석에 사용되었다. 재창조 악기연주 활동은 2023년 10월 19일부터 12일 6일까지 각 학교의 해당 학급에서 학급 전체 학생을 대상으로 2-4회기로 진행되었고, 연구 대상의 자기격려와 정서 표현 정도를 측정하기 위하여 아동용 자기격려 척도와 한국형 아동용 정서표현 척도를 사용하였다. SPSS 26.0 version 대응 표본 t-test를 사용하여 자료를 분석한 결과, 재창조 악기연주 활동 참여 전과 후에 학령기 아동의 정서적 자기격려(자아고취감, 존귀감), 정서 표현(정서 인식의 어려움, 정서 표현의 어려움)은 모두 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 본 연구는 음악치료 방법 중 하나인 재창조 악기연주가 학령기 아동의 자기격려와 정서 표현에 효과적임을 검증하였다는데 의의가 있다.
The purpose of this study was to verify the effect of re-creative instrumental playing on self-encouragement and emotional expression in school-aged children. The participants in the study included a total of 433 students from 16 classes(grades 1-6) in 7 school under the Seoul OO Office of Education, and 9 classes(grades 1-6) in 7 school under the Chungnam OO Office of Education. Ultimately, data from 409 participants were used for analysis. Re-creative instrumental playing was conducted from October 19 to December 6, 2023, involving the entire student of each class in the schools, with sessions held 2-4 times. To measure the level of self-encouragement and emotional expression in the research subjects, the Child Self-Encouragement Scale and the Korean Child Emotional Expression Scale were utilized. The data were analyzed using SPSS version 26.0 with paired t-test. The results indicated statistically significant differences in emotional self-encouragement(sense of self-inspiration, self-esteem) and emotional expression(difficulty in emotional recognition, difficulty in emotional expression) of school-aged children before and after participating in re-creative instrumental playing. This study holds significance in confirming the effectiveness of re-creative instrumental playing, a method within music therapy, in promoting self-encouragement and emotional expression in school-aged children.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
음악치료대학원 > 임상음악치료학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Moon, Ji Young photo

Moon, Ji Young
음악치료대학원 (임상음악치료학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE