Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사회과 교육과정 속 공감 관련 내용 분석Analysis of Empathy Content in Social Studies Curriculum

Other Titles
Analysis of Empathy Content in Social Studies Curriculum
Authors
박가나
Issue Date
Feb-2020
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
empathy; social empathy; social studies curriculum; 공감; 사회적공감; 사회과교육과정
Citation
학습자중심교과교육연구, v.20, no.3, pp 787 - 813
Pages
27
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
20
Number
3
Start Page
787
End Page
813
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1639
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.3.787
ISSN
1598-2106
Abstract
최근 들어 공감은 개인으로서 자신과 다른 타인을 이해하는 능력을 넘어서 한 사회의 시민으로서 가져야하는 능력으로서 주목받고 있다. 차이와 다양성을 이해하고, 갈등과 반목을 넘어 불평등을 해소하여 사회 정의를 실현하는데 공감이 중요한 역할을 할 수 있다는 것이다. 이런 점에서 볼 때 공감은 사회과 교육에서도 중요한 목표이자 내용으로 제시될 필요가 있는데, 실제로는 공감이 사회과 교육에서 어느 정도의 비중을 차지고 있는지 먼저 확인하는 것이 필요하다. 이를 위해 본 연구에서는 가장 최근 개정된 사회과 교육과정(교육부 고시 제 2018-162호)을 대상으로 교육과정 문서에 등장하는 공감 관련 내용을 분석하였다. 이 문서 전체가 분석 대상이 되었으며, 총 3회에 걸쳐 문서 전체를 대상으로 ‘공감’ 단어를 검색하여 공감이 발견된 교육과정 내용에 대해 구체적인 분석을 진행하였다. 그 결과, 초‧중‧고 교육과정 모두에서 공감에 대한 언급은 부족한 것으로 나타났고, 사회과 내용영역 간 차이도 큰 편이었다. 또한 교육과정에서 구체적인 내용과 연계하여 제시되기보다 포괄적이고 피상적인 수준에서 언급되는 것이 대부분이었다. 앞으로 사회과 교육과정에서 공감 관련 내용이 보다 비중 있게 그리고 구체적으로 제시될 필요가 있다.
Recently, empathy has been attracting attention as an ability that citizens should have as well as the ability of individuals to understand others. Empathy can play an important role in understanding differences and diversity, eliminating inequality, and realizing social justice. From this point of view, empathy needs to be presented as an important goal and content in social studies education. First, it is necessary to confirm how much empathy occupies social studies education. In this study, we analyzed the empathy-related content that appears in the curriculum documents through the social studies curriculum. As a result, it was found that there was a lack of mention of empathy in elementary, middle and high school curriculum. Most empathy references were stated at a comprehensive and superficial level. In the future, in the social studies curriculum, content related to empathy needs to be presented with greater importance. And it needs to be presented specifically.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
특수대학원 > 교육대학원 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Ga Na photo

Park, Ga Na
특수대학원 (교육대학원)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE