Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

시민과 함께 하는 인문학 교양 교육Literature Education for the Citizens

Other Titles
Literature Education for the Citizens
Authors
김응교
Issue Date
Jan-2020
Publisher
교양교육연구소
Citation
교양교육과 시민, v.1, no.0, pp 93 - 128
Pages
36
Journal Title
교양교육과 시민
Volume
1
Number
0
Start Page
93
End Page
128
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1674
ISSN
2713-6892
Abstract
시민을 위한 문학교육 현장을 공공기관이 진행하는 현장을 세 항목으로 나누어 살펴보았다. 첫째 공공기관에서 운영하는 시민교육현장을 보았다. 세계시민 혹은 민주시민으로 세계문학과 한국문학을 더 알고 싶어 하는 시민이 있다(인천근대문학관 등). 둘째 사설기관에서 운영하는 시민교육현장을 보았다. 작가가 되고 싶어 신뢰하는 작가가 가르치는 교실을 찾는 수강자들(세계문학 아카데미, 아이파크 문화센터)이 있다. 마지막으로 주변인을 위한 교육현장을 살펴보았다. 문학작품을 읽고 글쓰기를 통해 상처받은 영혼을 치료받기를 원하는 시민들이 있다(민들레 문학교실 등). 필자는 다음의 세 가지를 제시하며 글을 맺었다. 첫째, 대학교육 과정에서 실용적인 문학교육 수업이 필요하다. 대학교 수업에서 시민 강좌를 위한 실용적인 문학교육 수업이 있어야 한다. 문학치료(Literatherapy) 과정, 독서치료(Bilbliotherapy), 시치료(Poet Therapy), 저널치료(Journal Therapy)도 연구해야 한다. 둘째, 글쓰기 창작교실이 더욱 많아져야 할 것이다. 많은 작가들이 시민을 위한 문학 교실 출신이라는 것을 기억해야 한다. 이를 위해 대학이나 학회와 시민 문학 교육현장과 연대와 교류를 갖는 것은 의미 있는 일이다. 해외에서는 시민 문학교실을 어떻게 하는지 해외의 연구소나 시민단체와 네트워크를 맺고 교류하는 일도 필요할 것이다. 셋째, 현장을 찾아가는 문학기행 혹은 실천은 효과가 크다. 넷째, 시민 문학 교실에 대해 강연자나 연구자들이 좀더 밀접한 연관을 갖고 상호생성자(inter-becoming)로서 시민문학교육의 허부, 혹은 학문공동체도 있어야 하지않을까. 고전부터 현대문학과 세계문학을 읽고 토론하고, 자신의 개성을 담아 쓰는 고독하고 주체적인 시민들이 많아질수록 그 사회는 혁명적인 건전한 사회(The Sane Society)가 될 것이다.
The field of literacy education for citizens was divided into three categories. First, We saw the civic education field run by public institutions. There is a citizen as a citizen of the world or a democratic citizen wants to know more about world literature and Korean literature (Incheon Modern Literature Museum). Second, We saw the civic education field run by the private agency. There are citizens who want to be a writer and look for a classroom where a trusted author teaches(Literary Academy of World Literature, Ipark Cultural Center) . Finally, We looked at the education scene for the Margimalized people. There are citizens who want to read literary works and receive treatments for wounded souls through writing (Dandelion literature class, etc.). I wrote the following three suggestions. First, practical literary education classes are needed in university curriculum. There should be practical literacy education classes for civic classes in university classes. Literatherapy courses, Bilbliotherapy, Poet Therapy, Journal Therapy should also be studied. Second, there will be more writing classrooms for writing. It should be remembered that many writers are from the literary classroom for citizens. For this purpose, it is meaningful to have an exchange with the university, the society, and the civic literature education field. It is also necessary to establish a network with overseas research institutes and civic groups to exchange information on how to do civil classes in foreign countries. Third, literature travel or practice is effective. Fourth, do not you think that lecturers and researchers should have a closer connection with the civic literacy classroom, and should have an autonomous or educational community of civic literacy education as an inter-becoming. The society will become a revolutionary sane society as the number of solitary and subjective citizens who read and discuss modern literature and world literature from their classics and write their own personality.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
대학 > 기초교양대학 > 기초교양학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Eung Gyo photo

Kim, Eung Gyo
기초교양대학 (기초교양학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE