Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초심 수퍼바이저 교육에 대한 요구도 분석A needs assessment of supervisors’ training for novice supervisors

Other Titles
A needs assessment of supervisors’ training for novice supervisors
Authors
최서윤최한나
Issue Date
Nov-2019
Publisher
한국상담심리학회
Keywords
novice supervisor; supervisor training; Borich needs assessment; The Locus for Focus model; 초심 수퍼바이저; 수퍼바이저 교육; Borich 요구도; The Locus for Focus 모델
Citation
한국심리학회지: 상담 및 심리치료, v.31, no.4, pp 1119 - 1138
Pages
20
Journal Title
한국심리학회지: 상담 및 심리치료
Volume
31
Number
4
Start Page
1119
End Page
1138
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1726
DOI
10.23844/kjcp.2019.11.31.4.1119
ISSN
1229-0688
2733-8835
Abstract
본 연구는 초심 수퍼바이저를 위한 교육내용을 도출하고, 교육요구도를 알아보기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 국내⋅외 출판된 수퍼바이저 교육에 관한 문헌고찰 및 관련 자료를 통해 교육내용 31개를 추출하였고, 10명의 숙련 수퍼바이저 전문가 패널의 합의 과정을 도출하기 위해 Lawshe의 내적타당도 공식을 활용하여 항목별 CVR(Content Validity Ratio)을 산출한 후 12개의 교육내용을 최종 선정하였다. 다음으로 교육요구도를 알아보기 위해 90명의 초심 수퍼바이저들을 대상으로 중요도와 수행도를 평가하여, 교육내용의 우선순위를 확인하였다. 연구 결과, 숙련 수퍼바이저들은 ‘수퍼비전 관계’, ‘수퍼바이저의 성찰’, ‘수퍼바이지 발달 수준에 따른 교수법’, ‘수퍼비전 윤리 규정 이해’와 ‘수퍼바이저 역할’ 등을 중요한 교육내용으로 보았다. 최종 우선순위 확인 결과, 초심 수퍼바이저들은 ‘수퍼바이지 발달 수준 이해 및 평가’, ‘수퍼바이저 역할’과 ‘수퍼비전 윤리 및 법적 이슈에 대한 대처’ 순으로 교육의 필요성을 인식하는 것으로 확인되었다. 마지막으로 주요 결과에 대한 시사점을 논의하고, 연구의 제한점 및 의의와 추후 연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study was to identify the needs of novice supervisors and educational factors impacting the effectiveness of supervisor training. To this end, we extracted the contents of supervisor education methods by reviewing relevant publications in Korea and abroad, and gathered input from expert supervisors. The results of the review indicated that key educational content included: the supervision relationship; supervisor’s self-reflection; teaching according to the supervisee’s development level; understanding of supervision ethics; and the supervisory role. Supervisors identified the need for educational content including: understanding and evaluating the level of supervisory development; the supervisor’s role; and coping with supervisory ethics and legal issues. Implications for supervisory education and limitations of the study are presented.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Han Na photo

Choi, Han Na
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE