Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

부모의 교육열이 아동의 학교적응에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과The Effects of Parents’ Educational Enthusiasm on School Adjustment of Children: The Mediating Effect of Self-esteem

Other Titles
The Effects of Parents’ Educational Enthusiasm on School Adjustment of Children: The Mediating Effect of Self-esteem
Authors
김희례장진경
Issue Date
Oct-2019
Publisher
사단법인 아시아문화학술원
Keywords
부모; 교육열; 아동; 학교적응; 자아존중감; Parents; Educational enthusiasm; School Adjustment; Child; Self-esteem
Citation
인문사회 21, v.10, no.5, pp 59 - 74
Pages
16
Journal Title
인문사회 21
Volume
10
Number
5
Start Page
59
End Page
74
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1748
DOI
10.22143/HSS21.10.5.5
ISSN
2093-8721
Abstract
우리나라 부모의 교육열은 아동에게 영향을 미치는 요인으로 여겨지고 있으나 이에 대한 실증연구는 부족한 편이다. 이에 본 연구는 부모의 교육열이 아동의 학교적응에 미치는 영향과 자아존중감의 매개효과를 분석하기 위해서 수행되었다. 이를 위해 한국아동패널 9차 자료를 SPSS 22.0 프로그램으로 분석하였다. 분석 방법으로는 신뢰도 계수 산출, 빈도분석, 기술통계, 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 어머니 교육열, 아버지 교육열은 학교적응과 자아존중감에 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니 교육열 및 아버지의 교육열은 학교적응의 관계에서 자아존중감의 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 부모의 교육열과 아동의 학교적응의 관계에서 아동의 자아존중감이 중요한 매개변인으로 작용함을 시사하였다.
The educational enthusiasm of Korean parents is considered to be a factor influencing children, but the empirical research on this is insufficient. The purpose of this study was to analyze the effect of parents' educational enthusiasm on school adjustment of children and the mediating effect of self-esteem. To achieve the purpose of the study, the 9th Korean Children Panel was analyzed by SPSS 22.0 program. The analysis method was reliability coefficient calculation, frequency analysis, descriptive statistics, Pearson’s correlation analysis, and hierarchical regression analysis. The results of this study are as follows: First, mother's educational enthusiasm and fathers' educational enthusiasm have a positive correlation with school adjustment and self-esteem. Second, mother's educational enthusiasm and father's educational enthusiasm had a mediating effect of self-esteem in the relationship of school adjustment. This study suggests that the children’s self-esteem acts as an important mediator in the relationship between educational enthusiasm of parents and school adaptation of children.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 가족자원경영학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chang, Jin Kyung photo

Chang, Jin Kyung
생활과학대학 (가족자원경영학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE