Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

<흥부와 놀부>(1967)의 <흥부전> 서사 전용 양상과 의미Aspects and Meanings of Narratives in “Heungbu and Nolbu”(1967)

Other Titles
Aspects and Meanings of Narratives in “Heungbu and Nolbu”(1967)
Authors
김선현
Issue Date
Oct-2019
Publisher
우리문학회
Keywords
“Heungbu and Nolbu” (1967); “Heungbujeon”; Pansori; Animation; Children; Monsters; <흥부와 놀부>; <흥부전>; 판소리; 애니메이션; 어린이; 괴수
Citation
우리문학연구, v.64, pp 145 - 174
Pages
30
Journal Title
우리문학연구
Volume
64
Start Page
145
End Page
174
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1752
DOI
10.20864/skl.2019.10.64.145
ISSN
1229-7429
Abstract
<흥부와 놀부>(1967)는 한국 최초의 스톱 모션 인형 애니메이션으로, <흥부전> 영화화의 초기 양상을 파악할 수 있는 자료이면서 동시에 <흥부전>으로 매개된 1960년대 후반의 사회, 문화의 특성을 엿볼 수 있는 자료로서의 가치를 지닌다. 이 논문에서는 이에 주목해, <흥부전> 서사가 영화에서 어떻게 독해되고 재구성되는가, 그 과정에서 어떠한 사회, 문화적 의미를 창출하고 있는가를 탐구하고자 하였다. 이 애니메이션은 <흥부전>의 주요 서사 단락을 수용하면서도, 흥부와 놀부의 인물 형상화 방식이나 흥부 박과 놀부 박 대목을 부분적으로 변개하고, 새로운 인물과 화소를 삽입하여 기존의 <흥부전>과는 다른 가치와 지향을 보여준다. 특히 놀부 박에서 나온 존재를 호랑이, 귀신, 용 등의 괴수로 설정하여 놀부의 징치를 강화하는 한편, 흥부의 아이들을 <어린이 헌장>을 외치고, 스스로 학교를 건설하며, 제비를 구출하는 주체로 설정한다는 점에서 기존 서사와 큰 차이를 보인다. 이는 이 작품이 제작되고 상영되었던 1960년대라는 사회, 즉, 국가의 재건과 국민 만들기, 그 토대로서 가족, 어린이를 내세웠던 당시의 사회, 정치적 배경과 긴밀한 관련을 맺고 있는 것으로 보인다.
This study examines the aspects and meanings of filmmaking in Heungbujeon, focusing on “Heungbu and Nolbu”(1967). This was Korea's first stop-motion animation, which provides insight into the early stages of the filming of “Heungbujeon,” as well as the the socio-cultural characteristics of the late 1960s mediated through the animation. This study focuses on its value as a resource and explor es how the “Heungbujeon” narrative is read and reconstructed in the film as well as the social and cultural meanings created in the process. This film shares the primary narrative of Heungbujeon. However, it partially changes the characterization of Heungbu and Nolbu, the part regarding their gourds, and inserts new characters and motifs. In particular, it established the existence of Nolbu’s gourd and used monsters such as tigers, ghosts, and dragons to reinforce the punishment of Nolbu, while establishing Heungbu's children as the subjects who declare the “Charter of Children’s Rights,” build schools by themselves, and rescue swallows. In this respect, the story is very different from the Heungbujeon narrative. This seems to be closely related to the socio-political background of the 1960s when the film was produced and screened, namely “the rebuilding of the state and the family and children on the basis of it.”
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 한국어문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Seon Hyeon photo

Kim, Seon Hyeon
문과대학 (한국어문학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE