Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Researching the Lived Experience of Child-Counselors’ Performing Child-Parent Relationship Therapy: With a Special Focus on CPRT아동상담자의 부모-자녀 관계치료(CPRT) 체험연구: CPRT를 중심으로

Other Titles
아동상담자의 부모-자녀 관계치료(CPRT) 체험연구: CPRT를 중심으로
Authors
유미숙이은수
Issue Date
May-2019
Publisher
한국놀이치료학회
Citation
한국놀이치료학회지, v.22, no.2, pp 171 - 197
Pages
27
Journal Title
한국놀이치료학회지
Volume
22
Number
2
Start Page
171
End Page
197
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/1839
DOI
10.17641/KAPT.22.2.2
ISSN
1229-0858
2384-0153
Abstract
본 연구는 부모-자녀 관계치료(Child Parent Relationship Therapy: CPRT)에서 아동상담자가 체험한 바와 그 의미를 이해하고자 하는 목적으로 수행하였다. 경력 아동상담자 3명을 대상으로 개별 심층면담으로 자료를 수집하고 CPRT에서 아동상담자의 체험과 그 의미를 현상학적 연구방법으로 분석하였다. CPRT 체험에 대한 핵심주제는 CPRT 시행 하기 전·CPRT 초기·중기·종결 과정으로 분석하였다. CPRT 시행 전 핵심주제는 (1) 여전한 두려움, (2) 호랑이 굴에 들어가기 등이다. CPRT 초기 과정 핵심주제는 (3) 두 마리 토끼 잡기, (4) 내 눈에 가시 등이다. CPRT 중기 과정 핵심주제는 (5) 체험으로 가르치기, (6) 서로 다른 기준 등이다. CPRT 종결 과정 핵심주제는 (7) CPRT 효과를 목격함, (8) 스스로 걸어가는 길을 바라봄 등이다. CPRT 체험의 핵심주제에서 도출된 본질적 의미는 (1) 이자관계, (2) 체화 등이다. 참여자들은 부모와 이자관계를 맺고 부모를 분석의 대상이나 조력자로 바라보는 것이 아닌 고유한 존재로 바라보는 심리적 접촉을 경험하였다. 참여자들은 부모에게 가르친다는 행위를 통하여 참여자 자신이 새롭게 배우고 실천해봄으로써 지식을 체화하고 자신의 것으로 재구성하였다. 본 연구는 CPRT에서 아동상담자가 수행하는 다중역할의 의미와 중요성을 구체적으로 밝혔다는데 의의가 있다. 또한 상담자가 부모에게 효과적으로 교육하는 교수법의 의미와 중요성을 이해하였다는데 의의가 있다.
In this study, we aimed to improve the understandings about the experiences of child counselors while conducting Child Parent Relationship Therapy (CPRT). The sources of study were collected from the in-depth interview of three experienced child counselors and were analyzed by phenomenological study. A analysis of data has performed by following the timeline of CPRT. Main themes extracted from the interview prior to performing CPRT were (1) Apprehension never disappears; (2) The parents are out of my depth. Main themes extracted from the interview in the early stage of CPRT were; (3) I was trying to have my cake and eat it; (4) An eyesore. In the middle period of CPRT main themes were extracted; (5)Teaching in mission; (6) We had the different rulers. Main themes extracted from the interview in the last stage of CPRT were (7) CPRT really works!; (8) I can see the path they walked on. We could extract two essential meanings of following from the twelve main themes; A coupled relationship: participants experienced a psychological contact with parents as both, not a 3rd person or subject of analysis; Mastery: participants had re-established and mastered their knowledge about the counseling by reviewing their experience from the educational process. As a result of this study, we could establish the importance of counselor’s multi-functioning of psychological counseling and education which had not highlighted until now. Moreover, an importance of parent’s education were highlighted from the analysis of the difficulties and following growth of counselor experienced in the progress of parent’s education.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
생활과학대학 > 아동복지학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE