Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교육 데이터와 분석 기법: 사례 연구를 중심으로Education Data and Analytics: A Review of the State of the Art

Other Titles
Education Data and Analytics: A Review of the State of the Art
Authors
권영옥
Issue Date
Aug-2019
Publisher
사)한국빅데이터학회
Keywords
교육 데이터; 학습 분석; 교육 데이터 마이닝; 학습 성과 예측; Education Data; Learning Analytics; Educational Data Mining; Student Performance Prediction
Citation
한국빅데이터학회 학회지, v.4, no.1, pp 73 - 81
Pages
9
Journal Title
한국빅데이터학회 학회지
Volume
4
Number
1
Start Page
73
End Page
81
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/2900
DOI
10.36498/kbigdt.2019.4.1.73
ISSN
2508-1829
Abstract
지난 십여 년간 학생의 학습 과정에서 생성되는 방대한 데이터를 다양한 분석기술을 적용하여 학생의 학습 성과 및 교육 환경을 개선하기 위한 관련 연구들이 활발히 진행되어 왔다. 본 논문에서는 교육데이터의 분석 결과를 성공적으로 활용하고 있는 대학의 사례들을 살펴본 후, 기존 사례 연구를 통해서 보다 구체적으로 분석 목적별로 어떤 데이터와 분석 기법이 사용되는지 정리하였다. 그리고 고찰 결과를 토대로 기존 분석의 한계점 및 향후 분석 방향에 대해 제안하고자 한다.
With the increase of education data, there have been many studies on the application of various analytics to improve students’ performance and educational environments over the past decade. This paper first introduces the cases of universities that successfully utilize the analysis results and, more specifically, examines which data and analytical techniques are used for each analysis purpose. Based on the findings, the limitations of the current analytics and the direction of future analysis are discussed.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
경상대학 > 경영학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Young Ok photo

Kwon, Young Ok
경상대학 (경영학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE